Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin. Zawsze warto powalczyć o konsumenckie prawa

Piotr Jasina [email protected] 091 481 33 34 Fot. Andrzej Szkocki
Duże sieci wykorzystują swoją dominująca pozycję rynkową, i bardzo często zbywają klientów.
Duże sieci wykorzystują swoją dominująca pozycję rynkową, i bardzo często zbywają klientów.
Spółka Media Markt Polska przegrała proces z klientem, musi wymienić aparat fotograficzny na nowy. Sprzęt był sprzedany z wadą, choć sklep próbował przerzucić winę na kleinta.

 

Pan Andrzej kupił w sklepie Media Markt w Szczecinie aparat fotograficzny za 1899 zł. Po niespełna 2 latach przestał robić zdjęcia. Sklep nie uznał reklamacji. Ale klient nie odpuścił, za pośrednictwem rzecznika konsumentów skierował sprawę do sądu i wygrał. Otrzyma nowy aparat. Wyrok Sadu Rejonowego w Szczecinie jest prawomocny.

- Aparat Fuji Finepix S20 Pro kupiłem w październiku 2005 roku w sieci Media Markt w Szczecinie - mówi pan Andrzej, mieszkaniec Polic. - Sprzęt był drogi, kosztował bowiem 1899 zł. Po niespełna dwóch latach aparat nagle przestał robić zdjęcia. Był eksploatowany zgodnie z instrukcją, nie miał żądnych uszkodzeń. Dlatego złożyłem reklamację domagając się naprawy bądź wymiany.

Był przekonany, iż wada stanowi o niezgodności towaru z umową. Powołał się na odpowiednią ustawę o sprzedaży konsumenckiej (patrz ramka).

Sklep zingorował

Złożył reklamację 18 października 2007 roku Jednak już 22 października sklep odrzucił reklamację informując zainteresowanego, iż w momencie zakupu aparat był sprawny. Zlecił jednak warunkowo autoryzowanemu serwisowi sprawdzenie aparatu. Pan Andrzej otrzymał kosztorys ewentualnej naprawy matrycy, układu przetwarzającego obraz. W kwietniu ubiegłego roku zwrócił sie o pomoc do powiatowego rzecznika konsumentów w Policach.

Rzecznik wniósł pozew domagając się wymiany aparatu na taki sam, nowy albo dokonanie nieodpłatnie naprawy bądź zasądzenie jego równowartości. Spółka Media Markt Szczecin wniosła o oddalenie powództwa utrzymując, iż usterka jest efektem nieprawidłowego korzystania z aparatu.

Biegły uznał wady aparatu

Sąd powołał biegłego, który stwierdził, iż aparat jest zadbany, a bardzo dobrym stanie zewnętrznym i nie nosi śladów celowej ingerencji z zewnątrz. Biegły nie miał wątpliwości, iż wady układu przetwarzającego obraz istniały w aparacie w chwili jego sprzedaży. Przytoczył przykłady innych użytkowników, którzy użytkując takie same aparaty mieli analogiczne usterki.

Sąd Rejonowy Szczecin -Prawobrzeże i Zachód w Szczecinie III Wydział Grodzki uznał racje pana Andrzeja. Wydał wyrok nakazując szczecińskiej spółce sieci Media Markt Polska wymianę aparatu na nowy.

Rzecznik namawia, by walczyć o swoje

- Media Markt standardowo w podobnych przypadkach stwierdza, że towar w momencie zakupu był sprawny - przyznaje Elżbieta Jaźwińska, powiatowy rzecznik konsumentów w Policach. - Tymczasem wada towaru może ujawnić się później. problem w tym, że jeśli dzieje się to po dłuższym niż półrocznym użytkowaniu, to klient musi wykazać, że ta wada istniała wcześniej. W tym przypadku tak było, co biegły wykazał. Niestety takie sieci wykorzystują swoją dominująca pozycję rynkową, i bardzo często zbywają klientów. Klienci rezygnują z roszczeń zwykle z prozaicznych powodów. Obawiają się przegranej i ewentualnych kosztów sądowych. Warto jednak dochodzić swoich praw.

Pani rzecznik dodała, iż praktyki sieci Media Markt i podobnych są powszechni znane. Bacznie przygląda się takim praktykom Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji.

- Rozumiem konsumentów, których strach paraliżuje często już na samą myśl o procesie - dodaje pan Andrzej. - Ale warto dochodzić swoich praw, tym bardziej kiedy kupujemy rzeczy wartościowe zachęcani przez sieci na wszelkie sposoby. A kiedy zdarzy się kupić wadliwy produkt, zbywają nas nawet nie dbając jakiekolwiek uzasadnienie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza