Tegoroczny egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. W części pierwszej - humanistycznej - gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej - matematyczno -przyrodniczej - zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach).
W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.W województwie pomorskim do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło 22 378 spośród 22 667 zgłoszonych uczniów III klasy gimnazjum, czyli 99 procent.
Z danych opublikowanych przez CKE wynika, że w części humanistycznej w zakresie historii i wiedzy o społeczeństwie gimnazjaliści uzyskali średnio 64 procent punktów, zaś w przypadku przedmiotów przyrodniczych w części matematyczno-przyrodniczej średnia wyniosła 50 procent.
W przypadku języków obcych nie najlepiej prezentują się wyniki z egzaminu z języka angielskiego, który zdawało najwięcej uczniów. Średni wynik w kraju w przypadku poziomu podstawowego to 67 procent, a rozszerzonego - 48 procent.Zdecydowanie najsłabiej wypadły egzaminy z rozszerzonego niemieckiego - średni wynik w tym przypadku to zaledwie 41 procent, oraz rozszerzonego rosyjskiego - 42 procent.
Zestawienie wyników, które prezentujemy, powstało na podstawie danych przekazanych ratuszowi przez dyrektorów szkół, za wyjątkiem Gimnazjum STO, które przesłało wyniki bezpośrednio nam.
Wynika z niego, że tegoroczny egzamin gimnazjalny w mieście najlepiej poszedł gimnazjalistom z Gimnazjum nr 1 STO, którzy zdecydowanie wyprzedzili uczniów Gimnazjum nr 3 działającego w zespole z II LO.
Pytani przez nas dyrektorzy szkół na ogół cieszyli się z wyników, choć jednocześnie podkreślali, że nie można porównywać wyników uzyskanych w mało licznych klasach gimnazjum społecznego z wynikami osiąganymi w znacznie liczniejszych oddziałach w gimnazjach miejskich.
Wyniki uzyskane podczas egzaminów gimnazjalnych będą miały wpływ na to, jak będą wyglądały progi w szkołach ponadgimnazjalnych. O sytuacji i naborze w tych słupskich placówkach napiszemy w "Głosie" jutro.
Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie między innymi z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury - czytamy w dokumencie udostępnionym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na jej oficjalnej stronie internetowej.
Zdaniem CKE uczniowie kończący gimnazja nie mieli też problemów z: zadaniami z historii dotyczącymi źródeł, z odczytywaniem i wykorzystywaniem informacji z rysunków na matematyce czy też wyjaśnianiem zależności między organizmami na biologii.W części humanistycznej trudność sprawiły uczniom między innymi zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej oraz zadania dotyczące chronologii historycznej.
Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające oceny prawdziwości przybliżeń dwóch pierwiastków na podstawie podanej informacji, a z chemii - rozumowania i zastosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów - tak CKE opisuje wpadki na egzaminie gimnazjalnym 2015.
Uwaga: W tabelce dotyczącej tegorocznych wyników testu słupskich gimnazjalistów wkradł się błąd. Wykonawca tabelki dwa razy wpisał te same liczby. Dlatego w miejscu, gdzie znajduje się wynik testu z języka angielskiego na poziomie podstawowym ze Społecznego Gimnazjum nr 1 STO w Słupsku , powtórzono wynik z testu przyrodniczego, a tymczasem ci uczniowie z języka angielskiego na poziomie podstawowym zdobyli 95 proc. Gratulujemy i za pomyłkę przepraszamy. Redakcja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?