Witaminy na zdrowie i dla urody

archiwum
Mleko jest bogatym źródłem wapnia, witaminy D, A, E, najlepsze jest to zwykłe o krótkiej dacie ważności.
Mleko jest bogatym źródłem wapnia, witaminy D, A, E, najlepsze jest to zwykłe o krótkiej dacie ważności. archiwum
Bez witamin nie ma życia. Szczególnie o tej porze roku zaczyna nam brakować tego paliwa napędzającego nasz organizm. Skąd je czerpać?

W lutym w naszym organizmie kończą witaminowe zapasy, które zgromadziliśmy latem i jesienią. Stąd spadek odporności, ogólne osłabienie. Jeżeli się nie "doładujemy", czekają nas ciężkie dni.

Organizm nie wytwarza

Witaminy są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów życiowych. Zapobiegają wielu chorobom. Nie tylko pobudzają naszą odporność, ale mają też działanie profilaktyczne w takich schorzeniach, jak miażdżyca, zawał serca, nadciśnienie, osteoporoza. Ostatnio dużo się też mówi o witaminach jako o czynniku przeciwdziałającym nowotworom. Mają dobroczynny wpływ na naszą urodę.
Co ciekawe, witaminy (poza witaminą D), to takie związki chemiczne, których organizm nie potrafi sam wytworzyć. Dlatego musimy mu ich dostarczyć sami.

Polegać na naturze

Najcenniejsze są witaminy naturalne, a więc te, które dostarczamy w codziennych posiłkach.

- Bardzo często, przy tempie życia, jakie sobie narzuciliśmy, posiłki nie mają dla nas większego znaczenia - mówi Mieczysław Szalecki, pediatra, endokrynolog i diabetolog. - A jeżeli czujemy się osłabieni, idziemy do apteki i bezkrytycznie sięgamy po zestawy witamin i minerałów, karmiąc się nimi przez wiele tygodni.
To błąd. Najbardziej wartościowe witaminy, najlepiej wchłaniane przez organizm, znajdują się w pożywieniu. To nie slogan "jedz warzywa i owoce, nie zastąpią ich witaminy w tabletkach". Dlatego podstawowa zasada: pilnujmy, by posiłki wzbogacać kilkoma surówkami, a na deser zamiast po słodycze sięgać na przykład po jabłko i pomarańcze.

Gdzie szukać witamin

Źródła witamin możemy podzielić na roślinne i zwierzęce. Te pierwsze, to przede wszystkim marchew, natka pietruszki, jarmuż, szczaw, szczypiorek, papryka czerwona, dynia, koper ogrodowy, cykoria, morele, melon, kapusta pekińska, pomidor, brzoskwinia, soja, czosnek, czarna porzeczka, aronia, agrest, banan, cytryna, czarne jagody, czereśnie, grejpfrut, jabłko, kiwi, maliny, mandarynki, nektarynki. Najlepsze źródła zwierzęce to: wątroba wołowa i wieprzowa, masło, jaja kurze, ser żółty tłusty, pstrąg strumieniowy, ser twarogowy tłusty i półtłusty, mleko- tłuste i półtłuste, kurczak.

Nieraz konieczna pigułka

Oczywiście, trudno mówić, że witaminowe tabletki szkodzą. W wielu sytuacja nie tylko można, ale nawet trzeba się nimi ratować.

- Tak jest na przykład po chorobie czy przepracowaniu - tłumaczy Mieczysław Szalecki. - Tabletki wskazane są też dla kobiet w ciąży, karmiących matek czy przy wzmożonym wysiłku. Wówczas możemy sięgnąć po gotowe preparaty dostępne w aptekach bez recepty.

Zawsze jednak prośmy o właściwy dla nas zestaw: są osobne środki przeznaczone dla dzieci, dla młodzieży, dla osób starszych, dla kobiet, dla mężczyzn. Dobrze jest się poradzić lekarza, który znając nasz organizm zaleci najskuteczniejszy zestaw.

Beata Alukiewicz-Szczepanek

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dr. Progress

Te teoryjki to w tej chwili stoją na równi z innymi zabobonami.
Wiadomo kto na nich zarabia, tak samo jak wiadomo,
kto zarabia na zabobonach religijnych.
... a głupiemu radość!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3