Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy: Jeep Cherokee 2.8 CRD Limited (wideo, zdjęcia)

Fot. Kamil Nagórek
Fot. Kamil Nagórek
Masywne nadwozie, wielkie, aluminiowe koła i potężna krata wlotu powietrza do silnika - od razu widać, że Cherokee ma terenowe aspiracje. Jednak pod warunkiem, że nie zapomnimy założyć terenowych opon. "Głos" testował wersję z 2,8-litrowym dieslem.
Redakcyjny test Jeepa Cherokee

Jeep Cherokee

Jeep o nazwie Cherokee jest produkowany od 25 lat. Obecna, trzecia generacja tego modelu jest na rynku od ponad roku. Na polskim rynku auto jest dostępne tylko ze wspomnianym wyżej silnikiem wysokoprężnym.

Elektroniczny nadzór

Kiedyś w Jeepach do włączania terenowego napędu służyła porządna wajcha. Teraz zamiast niej, na tunelu pomiędzy fotelami, jest elektroniczny przełącznik przypominający potencjometr. Steruje on systemem aktywnego napędu 4x4 Selec-Trac II.

Można jechać z napędem tylko na tył (2WD). Można włączyć tryb 4WD Auto, przy dowolnej prędkości. Wtedy moment obrotowy jest rozdzielany płynnie pomiędzy osie zależnie od zapotrzebowania: jeśli poślizg zaczynają łapać przednie koła, większa dawka mocy idzie na tył, i na odwrót. Jest jeszcze tryb 4WD Low, który załącza reduktor. Ta funkcja jest przydatna w trudnym terenie, na przykład wtedy, gdy auto zaczyna się zagrzebywać w piachu.

Gazem przez błoto

W terenie Cherokee spisywał się poprawnie, ale pod warunkiem, że pod kołami nie było zbyt grząsko, bo wtedy zaczynał nam "iść bokiem" nie zważając na ruchy kierownicy. Niewiele pomagało włączenie reduktora, czyli trybu 4WD Low, bo auto jeszcze bardziej zaczęło się ustawiać bokiem. Wtedy pozostaje ostatnia deska ratunku, czyli grząski grunt trzeba pokonywać na pełnym gazie. Ale nie zawsze jest możliwe, np. w lesie, gdyż można skończyć jazdę na... drzewie.

Niestety, nawet najlepsza terenówka bez terenowych opon nie jest w stanie pokazać wszystkich swoich możliwości.

Miękko i buja

Połączenie zawieszenia miękkiego niczym puchowa poduszka ze sztywnym tylnym mostem nie jest najlepszym rozwiązaniem na polskie dziurawe drogi. W zakrętach nadwoziem buja jak żaglówką na wietrze. Z kolei na poprzecznych nierównościach przeżywamy galopadę. Jednak kiedy szosa jest równa Cherokee jedzie niemal jak po sznurku.

Turbodoładowany diesel ma moc 177 koni i całkiem pokaźny moment obrotowy o wartości 460 Nm. Tyle, że auto waży prawie dwie tony, a w układzie napędowym ma kilka przekładni odbierających dynamikę. Dlatego po mocnym depnięciu na pedał gazu obroty silnika rosną, ale wóz rusza dość ospale. Wpływ na to ma też pięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów. Można też wybrać sześciobiegową skrzynię ręczną, ale w terenówce lepszy jest automat: na wertepach sam potrafi wybrać odpowiedni bieg iobrotów silnika adekwatnych do sytuacji.

Jeśli ktoś zamierza kupić sobie takie auto, to koniecznie z kompletem terenowych opon.

Dane techniczne i wyposażenie

- Dł./ szer./ wys./ rozst. osi: 4.493/1.839/1.797/2.694 mm d Silnik: turbodiesel, 2.768 ccm, R4, 16V d Moc maks: 177 KM przy 3.800 obr./min
- Maks. moment obrotowy: 460 Nm przy 2.000 obr./min.d Skrzynia biegów: automatyczna, 5-stopniowa d Prędkość maksymalna: 180 km/h d Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s d Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto, trasa, średnio): 12,2/ 7,8/ 9,4 l d Wyposażenie standardowe: m.in. 4 poduszki powietrzne, ABS/ESP, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, klimatyzacja, radio CD/MP3. d Cena: 155 391 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza