Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaczęli remontować bocznicę byłej stoczni szczecińskiej

Piotr Jasina [email protected]
Zaczęli remontować bocznicę byłej stoczni szczecińskiejBocznica kolejowa od wielu lat jest nieczynna. Dlatego firmy działające na terenie stoczni sprowadzając surowce, stal zmuszone są do korzystania z uciążliwego transportu samochodowego.
Zaczęli remontować bocznicę byłej stoczni szczecińskiejBocznica kolejowa od wielu lat jest nieczynna. Dlatego firmy działające na terenie stoczni sprowadzając surowce, stal zmuszone są do korzystania z uciążliwego transportu samochodowego. Andrzej Szkocki
W przyszłym roku na teren byłej stoczni znowu wjadą pociągi. Kolejowa inwestycja będzie kosztowała około 4 miliony złotych.

Teren Szczecińskiego Parku Przemysłowego, pomimo bardzo dobrej lokalizacji, cierpi na ograniczony dostęp ze strony lądu. Zmodernizowana bocznica rozwiąże problem. Uruchomi przewozy towarowe koleją wyłącznie na potrzeby spółek działających w obszarze byłej stoczni.

Skomunikowanie parku z linią kolejową zwiększy atrakcyjność tego terenu.

- Zależy nam na przywróceniu transportu koleją na tereny postoczniowe ładunków wielkogabarytowych, takich jak blachy, silniki, elementy wyposażenia, żurawie, dźwignice, różnego rodzaju agregaty - wylicza Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego. - Takie ładunki są niezbędne do produkcji jednostek pływających, lub urządzeń montowanych na akwenach.

Prezes przyznaje, że najemcy prowadzący działalność na terenach po byłej stoczni wielokrotnie sygnalizowali potrzebę połączenia kolejowego parku z południową Polską, która jest zagłębiem produkcyjnym stali.

- Bocznica ułatwi im prowadzenie działalności, zmniejszy koszty transportu, zwiększy ich konkurencyjność - podkreśla Grzegorz Huszcz.

Niegdyś działało kilka bocznic kolejowych W byłej Stoczni Szczecińskiej było kilka bocznic kolejowych o łącznej długości ponad 8 km. Część z nich położona była poza zakładem, na sąsiadujących z nim placach składowych, które dziś już nie istnieją. Natomiast największa z bocznic, z licznymi odgałęzieniami o długości torów 4,1 km pokrywa cały teren b. stoczni. Z torami PKP łączy się w rejonie tzw. Parku Towarowego "Grabowo". W okresie przekształceń własnościowych bocznica ta została wyłączona z użytkowania. Ponieważ nadal nie jest czynna, firmy działające na terenie stoczni zmuszone są do korzystania z uciążliwego transportu samochodowego.

Prezes dodaje, że zachowana znaczna część obiektów i urządzeń tej bocznicy stosunkowo niewielkimi nakładami finansowymi można przywrócić do ponownego użytkowania. Modernizacja torów kolejowych i urządzeń będzie kosztowała około 4 mln zł. Inwestycja jest finansowana częściowo z funduszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Ale 40 proc. kosztów pochodzić będzie z funduszy unijnych w ramach projektu "Podniesienie atrakcyjności Szczecińskiego Parku Przemysłowego". Powstają nowe miejsca pracy W tej chwili na terenach postoczniowych działalność prowadzi około 50 firm. Zatrudniają 2000 pracowników. Odkąd jest tu gospodarz zainteresowanie terenami wzrasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza