Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakończono przebudowę wejścia do portu w Kołobrzegu

Iwona Marciniak [email protected] Tel. 94 35 45 080 Fot. sxc.hu
Do budowy falochronu zachodniego użyto ok. 229 tys. ton kamienia. Do wschodniego ok. 166 tys. ton, co odpowiada 7.900 wagonom. Falochrony od strony morza zabezpieczono 4.850 gwiazdoblokami.
Do budowy falochronu zachodniego użyto ok. 229 tys. ton kamienia. Do wschodniego ok. 166 tys. ton, co odpowiada 7.900 wagonom. Falochrony od strony morza zabezpieczono 4.850 gwiazdoblokami.
Dziewięć, a właściwie dziesięć lat - tyle trwała przebudowa wejścia do kołobrzeskiego portu. Pochłonęła gigantyczną sumę144,5 mln złotych. Wczoraj obwieszczono koniec prac.

Ta największa kołobrzeska inwestycja, w całości finansowana z budżetu państwa, rozpoczęła się we wrześniu 2000 roku. Zakładała poszerzenie wejścia do portu, sprowadzające się przede wszystkim do całkowitej przebudowy jego, liczących już ponad wiek, falochronów.

Zupełnie nowy falochron zachodni miał mieć 452 m długości (stary, już rozebrany, miał tylko 205 m), a wschodni miał zostać wydłużony o 150 m, osiągając długość 513 metrów. Inwestycja miała służyć poprawie bezpieczeństwa żeglugi i stworzyć nowe możliwości rozwoju portu.

10 lat temu prace ruszyły jednak w oparciu o okrojoną wersję pierwotnego projektu (falochrony miały być o 100 m krótsze). W 2002 r. nastąpił powrót do pierwotnej koncepcji. Dziś odległość między głowicami falochronu wynosi 80 m (było 40 m), dzięki czemu do portu mogą wpływać jednostki o wymiarach 100 m długości, 20 m szerokości i zanurzeniu do pięciu metrów.

Wczoraj w kołobrzeskim Kapitanacie Portu raport z przebiegu inwestycji przedstawił dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku Tomasz Bobin.

- To była inwestycja długotrwała i trudna. Z jej finansowaniem bywało różnie, stąd długi czas realizacji - mówił. - Ale za rządów pani minister udało się nam wreszcie zakończyć pracę - przesłał ukłon w stronę Anny Wypych - Namiotko, która była wczoraj w Kołobrzegu, dyrektor Bobin.

Jak podkreślał obecny na spotkaniu prezydent Kołobrzegu Janusz Gromek, nowe wejście do portu ma otworzyć Kołobrzeg. - Zakładamy, rozwój naszego portu handlowego.

Chcielibyśmy żeby tonaż przeładunków zwiększył się nam ze 100 tys. ton w ubiegłym roku do, daj Boże, 300 tys. ton - mówił. - Otwarcie portu jest ważne jeszcze z jednego powodu: jest warunkiem niezbędnym do sięgania po unijne pieniądze w ramach dofinansowania naszego projektu poprawy dostępności do portu, w ramach którego budujemy obwodnicę - wytłumaczył.

Czytaj też> Szczecin. Port dla 150 jachtów

 

Wykonawcą prac była Hydrobudowa S.A. z Gdańska. W 2002 r. dołączyło do niej Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza