Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zapomnij o papierze, e-zeznanie złóż w e-sieci

Zbigniew Marecki [email protected] tel. (59) 848 81 00 Fot. Łukasz Capar
Wypełnianie dokumentu elektronicznego jest nawet łatwiejsze niż na papierze. Komputer sprawdzi za nas, czy nie popełniamy błędów.
Wypełnianie dokumentu elektronicznego jest nawet łatwiejsze niż na papierze. Komputer sprawdzi za nas, czy nie popełniamy błędów.
W tym roku po raz pierwszy każdy może rozliczyć się z fiskusem przez internet. Bez skomplikowanych procedur i podpisu elektronicznego. Z nowej możliwości korzystają nieliczni.

Od początku roku w Urzędzie Skarbowym w Słupsku z tej możliwości skorzystało już 60 podatników. W ubiegłym elektroniczne zeznania podatkowe za 2008 rok można było przesyłać do urzędów skarbowych od 9 kwietnia. Z tego względu z tej możliwości skorzystało jedynie 278 podatników, rozliczających PIT-37.

Po pierwsze, wszyscy

W tym roku elektroniczne zeznania roczne za 2009 rok mogą składać podatnicy rozliczający PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39. Trzeba jednak pamiętać o kilku wymogach. Jednym z nich jest konieczność złożenia w urzędzie skarbowym na papierze na formularzu UPL-1 pełnomocnictwa małżonka, w sytuacji, gdy małżonkowie rozliczają się wspólnie. Można je również wysłać pocztą.

– Chodzi o to, że na zeznaniu wypełnianym elektronicznie może podpisać się tylko jedna osoba. Gdy małżonkowie rozliczają się razem, ten, który nie podpisał się pod wspólnym zeznaniem wysłanym elektronicznie, musi złożyć do urzędu pełnomocnictwo. Można je wysłać nawet później, już po wysłaniu zeznania – podpowiada Krzysztof Zdunek, zastępca naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku.

Po drugie, interaktywnie

Aby złożyć elektroniczne zeznanie, trzeba posiadać komputer z zainstalowanym oprogramowaniem Adobe Reader (min. wersja 8.1.4. Musimy też zainstalować specjalny dodatek (plug-in), który można pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl, w zakładce "Do pobrania”. Adobe Reader umożliwia wypełnienie deklaracji podatkowych w formie pliku PDF, dodatek umożliwia jej wysłanie do urzędu skarbowego.

Ze strony e-deklaracji musimy pobrać jeszcze odpowiedni formularz podatkowy w formie elektronicznej (dział "Formularze”). Gdy już go mamy, wystarczy go wypełnić wraz ze wszystkimi załącznikami. Po wypełnieniu i sprawdzeniu, czy wszystko jest w porządku, można zacząć wysłanie gotowej deklaracji.

Po trzecie, potwierdzone

Aby potwierdzić składaną deklarację, trzeba wprowadzić kilka danych (imię, nazwisko, pesel, NIP oraz kwotę przychodu z deklaracji za 2008 rok). Dopiero wtedy można wysłać zeznanie. Wyświetli się nam wtedy numer referencyjny, który trzeba zapisać sobie w bezpiecznym miejscu.

– Ten unikalny identyfikator jest niezbędny do pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). Numer referencyjny jest zapisywany również na formularzu – tłumaczą pracownicy Ministerstwa Finansów.

Po chwili będzie można pobrać ze strony e-Deklaracje i wydrukować Urzędowe Potwierdzenie Odbioru – dokument, który jest jedynym potwierdzeniem złożonej deklaracji.

– Istotne jest, aby na zeznaniu umieścić swój NIP, adres zamieszkania oraz infornację o przychodzie za poprzedni rok, bo na tej podstawie nasz system właściwie rozpoznaje zeznanie. Natomiast w przypadku korekt trzeba je dostarczać w formie papierowej – mówi Krzysztof Zdunek..

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza