Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zasada ograniczonego zaufania. Kogo chroni?

Joanna Boroń [email protected] Tel. 94 347 35 99 Fot. sxc.hu
Zgodnie z zasadą ograniczonej odpowiedzialności pracownika, odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody.
Zgodnie z zasadą ograniczonej odpowiedzialności pracownika, odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody.
W branży budowlanej żadna forma reklamy nie działa tak skutecznie, jak marketing szeptany. Zła opinia jednego klienta może całkiem zrujnować reputację przedsiębiorcy.

Pan Kazimierz ma firmę remontową od ponad dekady. W najlepszych latach koniunktury na usługi budowlane, pracował w Londynie, dorobił się i niedawno wrócił do kraju, ale większość jego sprawdzonych w zagranicznych bojach pracowników, została.

Musiał więc znaleźć nowych. Część z nich teoretycznie była z polecenia, inni trafili poprzez ogłoszenie. Nie było czasu na sprawdzenie ich kwalifikacji a tym bardziej uczciwości, bo sezon letni sprzyja remontom, klienci nie chcieli czekać.

A teraz skarżą pana Kazimierza, bo okazało się, że jego nowi pracownicy po pierwsze pozostawili sporo niedociągnięć, czy wręcz usterek, a po drugie nie rozliczyli się z powierzonego materiału.

- Przykład pracodawcy, który został narażony przez pracownika na dodatkowe koszty i utratę reputacji nie jest rzadki - mówi Kamil Markiewicz, radca prawny D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.

- I chociaż w sytuacji, gdy pracownik nie dochowa należytej staranności podczas wykonywania powierzonych prac, za wszelkie szkody względem klientów odpowiada pracodawca, to jednak przed nim samym z kolei odpowiedzialność przewidzianą w kodeksie pracy ponosi pracownik.

Aby jednak zamiast na pozyskiwanie kolejnych klientów, nie tracić czasu na spory z nierzetelnymi pracownikami, warto zawczasu wykupić ubezpieczenie ochrony prawnej w wariancie z ochroną prawną pracodawcy i wszelkie formalności sądowe zostawić profesjonalistom.

Pracodawca prowadzący działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług remontowych nie jest zatem bezradny w sytuacji, gdy jego pracownicy nie dochowają należytej staranności podczas wykonywania powierzonych im prac.

Co prawda, w myśl art. 120 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca odpowiada za szkodę spowodowaną niedbalstwem pracowników (brzydko pomalowane ściany, nierówno ułożone płytki, zarysowana lodówka etc.) i jest zobowiązany do jej naprawienia. Jednak może on dochodzić swoich praw od pracownika w oparciu o odpowiedzialność przewidzianą w przepisach kodeksu pracy.

- Oznacza to, iż za szkodę spowodowaną z winy nieumyślnej osoby przez siebie zatrudnionej, pracodawca może dochodzić odszkodowania od pracownika w granicach przewidzianych przepisami prawa (art. 120 § 2 Kodeksu pracy) - tłumaczy Kamil Markiewicz.

- Granice za szkodę spowodowaną z winy nieumyślnej pracownika wyznacza art. 119 Kodeksu pracy.

Czytaj też> Najgorsza reklama zdaniem internautów. Od twarogu z Chojnic jeszcze nikt nie umarł

 

Zgodnie z zasadą ograniczonej odpowiedzialności pracownika, odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie większej niż trzymiesięczne wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Co ważne, pracownik ponosi w takim przypadku odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza