Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w Słupskiej Scanii. Nowe miejsce produkcji od dziś, a wkrótce model autobusu

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Zmiany w Scanii. Firma ze Słupska modernizuje linie produkcyjne, separuje proces spawania od finalnego montażu i przygotowuje się do wdrożenia nowego modelu autobusu. Są też nowe powierzchnie produkcyjne.

Od poniedziałku Scania  Production  Słupsk S.A. działa pod nowym, dodatkowym adresem. Firma wynajęła powierzchnie produkcyjne w sąsiednim Hydro  Navalu. W nowej, dogodnej lokalizacji z gotową infrastrukturą rozpoczęto spawanie wszystkich podzespołów pod bieżącą produkcję. Jak zapewnia przedsiębiorstwo, dodatkowe lokum udało nam się wynająć i przygotować w krótkim czasie. Aktualnie pracuje tam około 60 pracowników, ale firma nie wyklucza rozszerzenia współpracy w najbliższej przyszłości. Separacja procesu spawaniu od finalnego montażu to nie jedyny zwiastun zmian, które mają miejsce przy ul. Grunwaldzkiej 12 w Słupsku.

- Obecnie kończymy budowę nowego Centrum Logistycznego, o powierzchni 5 500 metrów kwadratowych wraz z zapleczem socjalno-biurowym – informuje Katarzyna  Ożarek, ze  Scania  Production  Słupsk. S.A. - Jesteśmy na ostatnim etapie tej inwestycji tj. uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu. Liczymy tu, mimo trudnej sytuacji, na wsparcie odpowiedzialnych urzędów. Firma wprowadza również nową gamę produktów  jak nowy model podwozia i nadwozia autobusów, zastępujący całe portfolio oferowanych pojazdów. Planujemy znaczne podniesienie jakości, z zachowaniem elastyczności konfiguracji i dostosowaniem do wymagań klienta. Nasz produkt staje się również coraz bardziej zaawansowany technologicznie.

Właśnie za nowym modelem, o którym Scania nie mówi jak na razie w szczegółach, kryje się przebudowa głównej linii produkcyjnej i usprawnienie procesów logistycznych. Wiadomo, że obecnie trwa okres przejściowy, w którym przedsiębiorstwo produkuje trzy typy autobusów o konstrukcji aluminiowej i stalowej. Mowa o  Citywide,  Citywide  Suburban  i  Interlinku. W trzecim kwartale tego roku do tej palety dodany ma zostać nowy produkt o roboczej wciąż nazwie NBA. Będzie on bazował na konstrukcji stalowej, spawanej i zacznie zastępować wszystkie obecnie produkowane pojazdy, które znikną z oferty pod koniec przyszłego roku. Co więcej, z czasem zobaczyć mamy autobusy elektryczne, które będą produkowane w Słupsku. Jak na razie, ten produkt jeszcze w fazie testów.

Produkcja montażowa szwedzkich autobusów w Słupsku ruszyła w marcu 1994 r. Dwa lata później podjęto decyzję o produkcji podwozi. Pierwszy wyprodukowany w Słupsku pojazd pojechał do Krakowa. Kilka lat później w tutejszej fabryce powstały piętrowe autobusy obsługujące trasy londyńskich przewoźników. Z kolei najnowsze modele  Citywid  12LF  znajdują się w taborze MZK Słupsk.

W 1994 roku, kiedy rozpoczęto produkcję w Słupsku, zmontowano pięć autobusów. Rok później było to już 15 pojazdów, a w 1998 roku 47. Dziesięć lat później liczba podskoczyła do 729 pojazdów, a w 2009 roku sięgnęła 903. W międzyczasie, bo w 2002 roku zaprzestano jednak montowania ciężarówek. Po przebudowie zakładu w 2010 r. uzyskano możliwość montowania 1500 pojazdów rocznie. Dziś w firmie pracuje około 800 pracowników.

Zobacz także: Nowa linia produkcyjna w zakładzie Scania [materiał archiwalny]

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza