Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akademia Młodego Technika działa w Słupsku

Zbigniew Marecki [email protected]
Akademia Młodego Technika działa w SłupskuĆwiczenia przy pomocy nowych urządzeń w pracowni elektryka.
Akademia Młodego Technika działa w SłupskuĆwiczenia przy pomocy nowych urządzeń w pracowni elektryka. Łukasz Capar
Nową pracownię, wyposażoną w nowoczesne urządzenia i specjalistyczne oprogramowanie, uruchomiono w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Słupsku.

To efekt projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, który pod nazwą Akademia Młodego Technika był realizowany w tym roku w słupskim elektryku.

– Jego głównym celem jest podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego poprzez zwiększenie umiejętności zawodowych i przedsiębiorczych w praktycznych sytuacjach zawodowych, w oparciu o nowoczesny sprzęt i bazę techniczno-technologiczną – tłumaczy Aldona Pląska, dyrektor szkoły.

Z nowoczesnych urządzeń będą przede wszystkim korzystali uczniowie klas informatycznych, elektronicznych i elektrycznych, a w najbliższej przyszłości także teleinformatycznych. Dzięki Akademii Młodego Technika ZSP nr 1 zyskał możliwość prowadzenia zajęć z automatyki i robotyki, symulacji oraz budowy systemów elektronicznych i elektrycznych, instalacji teletechnicznych, a także w zakresie tworzenia specjalistycznych programów komputerowych z tego zakresu.

Już teraz młodzież poznaje zasady konstruowania i programowania robotów. Umożliwia to 10 robotów Lego Mindstorms EV3 najnowszej generacji wraz z kompletem czujników i serwomechanizmów.

– Takie zajęcia rozwijają kreatywne myślenie i wyobraźnię przestrzenną. Efektem tych dokonań jest także realizacja przez uczniów własnych pomysłów z zakresu automatyki i robotyki, oparta obecnie o mikrokontrolery Arduino, a w przyszłości także o mikrokomputery typu Raspberry Pi – dodaje pani dyrektor.

Równie ciekawe zajęcia realizowane są w pracowni symulacji systemów elektronicznych. Ona została wyposażona m.in. w komputery, specjalistyczne środowisko programowania graficznego LabVIEW i Multisym oraz urządzenia myDAQ firmy National Instruments. Ponadto znajduje się w niej w sprzęt pomiarowy (generatory, przetworniki, analizatory, oscyloskopy). – Łatwo więc można konfrontować teorię z praktyką, tworząc i testując wirtualne urządzenia, a następnie od podstaw budując rzeczywiste układy z zakresu elektroniki i automatyki wraz z autorskim oprogramowaniem – wyjaśnia dyrektor Pląska.

Trzecia grupa zajęć prowadzona jest na bazie sprzętu dydaktycznego firmy Lukas Nuelle. Uczniowie ćwiczą tutaj na gotowych modelach sprzętowych, obrazujących podstawowe prawa elektrotechniki i elektroniki, zasady miernictwa elektronicznego, a także budowy instalacji oraz maszyn i urządzeń elektrycznych. Sprzęt dydaktyczny Lukas Nuelle pozwala na pracę w trybie symulacyjnym i rzeczywistym, co znakomicie podnosi wartość ćwiczeń.

– Warto podkreślić, że oprogramowanie tego sprzętu napisane jest w środowisku LabVIEW, co w przyszłości pozwoli młodzieży tworzyć do nich zupełnie nowe ćwiczenia i programy komputerowe – dodaje Aldona Pląska.

Uwaga ta dotyczy również robotów Lego Mindstorms EV3, dla których środowisko LabVIEW wyposażone zostało w specjalny moduł programistyczny. Uczniowie pod nadzorem nauczycieli prezentowali już zainteresowanym ćwiczenia, które poznali m.in. dzięki realizacji projektu Akademia Młodego Technika.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza