Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Berlin: Niebawem ruszy najnowocześniejsze lotnisko w Europie

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. BBI
Terminal usytuowany jest pomiędzy dwoma równoległymi pasami startu i lądowania. Są od siebie oddalone o 1,9 km, dlatego będą mogły być eksploatowane jednocześnie.
Terminal usytuowany jest pomiędzy dwoma równoległymi pasami startu i lądowania. Są od siebie oddalone o 1,9 km, dlatego będą mogły być eksploatowane jednocześnie.
Lotnisko zostanie uruchomione zgodnie z planem. Za niespełna trzy tygodnie odbędzie się rozruch próbny a 3 czerwca samoloty będą startować i lądować już tylko na BBI.

Testy procedur lotniskowych rozpoczęto już w listopadzie ubiegłego roku. W styczniu do akcji wkroczyli statyści, kilkanaście tysięcy osób. Z ich udziałem symulowane są odprawy, kontrole bezpieczeństwa, różne sytuacje przy przylotach i odlotach. Do działań próbnych wykorzystanych jest 15 tys. walizek bagażowych i 250 autobusów.

Próbny rozruch lotniska odbędzie się za niespełna 3 tygodnie, 27 marca. A w nocy z 2 na 3 czerwca przyszłego roku Niemcy zaplanowali wielką przeprowadzkę z lotniska Tegel do Portu Lotniczego Berlin Brandenburg im. Willy Brandta.

- Lotnisko ruszy zgodnie z planem. W niedzielę rano, 3 czerwca 2012 r, rozpoczną się pierwsze loty - zapewnia Leif Erichsen, rzecznik prasowy Berlińskich Portów Lotniczych. - Nowy port będzie obsługiwał stolicę i region. To będzie trzecie co do wielkości lotnisko w Niemczech, ale najnowocześniejsze w Europie.

Nasz rozmówca nie ukrywał, iż przeprowadzka będzie ogromną operacją logistyczną. Jeszcze 2 czerwca (sobota) na lotniskach Tegel i Schoenefeld do późnych godzin nocnych będzie odbywał się normalny ruch. Wczesnym rankiem, w niedzielę, nowe lotnisko musi podjąć normalną pracę.

Nocą z obu lotnisk do nowego portu musi być przetransportowany specjalistyczny sprzęt, samochody straży pożarnej, pojazdy do obsługi samolotów, dźwigi o wadze nawet 60 ton itd. Ciężarówki z naczepami muszą wykonać nocą około 600 kursów. Ostatniego tygodnia do berlińskiego portu musi przenieść się blisko 200 użytkowników obiektów lotniskowych, po to by wyposażyć 4 tysiące pomieszczeń, biur. Na półki 150 sklepów zlokalizowanych w nowym porcie ma trafić towar itd.

Zdaniem eksperta

LEIF ERICHSEN, rzecznik prasowy Berlińskich Portów Lotniczych

- Szacujemy, że na początku rocznie nowy port będzie obsługiwał 27 mln pasażerów. Ale projekt ma charakter modułowy. Lotnisko będzie mogło być w miarę potrzeb rozbudowywane. Maksymalnie będzie mogło obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Polska stanowi dla nas bardzo ważny rynek pasażerski. Z naszych usług rocznie korzysta około 1 mln mieszkańców zachodniej części Polski. Dlatego tak ważna jest dobra komunikacja ze Szczecinem, Poznaniem Wrocławiem. Już tygodniowo w tych kierunkach jeździ z Berlińskich lotnisk 600 mikrobusów.

Przyzwyczailiśmy się

Maciej Dziadosz, prezes Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów

Praktycznie od zawsze nasz port działał i działa w otoczeniu lotnisk berlińskich: Tempelhof, Tegel i Shoenefeld. Niebawem przekształcą się w jedno duże - BBI. Przez tak długi okres czasu nauczyliśmy się funkcjonować i rozwijać mając za zachodnią granicą taką konkurencję. Warto zauważyć, że po likwidacji lotniska Tegel, dojazd do najbliższego niemieckiego lotniska wydłuży się o około 50 km i będzie to już odległość przekraczająca 200 km, a dla wielu mieszkańców naszego regionu nawet ponad 300 km.
Otwarcie lotniska Berlin, jest dla nas szansą a nie zagrożeniem. Już dziś rozmawiamy z kilkoma przewoźnikami lotniczymi (w tym również cargo) dla których lotnisko w Berlinie okazuje się zbyt drogie.
Dodatkowo, coraz częściej z naszego lotniska korzystają mieszkańcy północno-wschodnich Niemiec, dla których dojazd na nowe berlińskie lotnisko będzie znacznie dłuższy niż do Goleniowa. Według naszych analiz, tych mieszkańców jest około miliona). Kolejnym bodźcem do rozwoju i niezaprzeczalnym atutem szczecińskiego lotniska będzie otwarcie na przełomie roku połączenia kolejowego. Pozwoli w komfortowy i szybki sposób dotrzeć na nasze lotnisko m.in. ze Szczecina, Koszalina, Kołobrzegu a z przesiadką w Szczecinie z wielu obszarów północno-wschodnich Niemiec.

Port w liczbach

  • 27 mln - tyle pasażerów obsłuży w ciągu roku
  • 9 tys. m kw. - powierzchnia "Rynku" w centralnej części terminalu
  • 105 ha - powierzchnia Business Park Berlin w północno-wschodniej części lotniska - największy park usługowo-produkcyjny stolicy.
  • 30 min - czas przejazdu z centrum Berlina koleją na lotnisko.
  • 2 000 - tyle boisk piłkarskich zmieści się w obszarze portu o powierzchni 1470 ha.
  • 85 - liczba stanowisk postojowych dla samolotów.
  • 10 000 - liczba miejsc parkingowych przy terminalu dla samochodów.

     

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza