Badanie opinii pt. „Stan Zdrowia Polaków” przeprowadzone w ramach kampanii „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wykazało, że profilaktyka zdrowia w pandemii nie jest dla Polaków priorytetem: co trzeci pytany nie wykonał w ciągu 6 miesięcy żadnych badań profilaktycznych, a ponad połowa respondentów przyznaje, że koronawirus znacznie zmniejszył częstotliwość ich wykonywania. Wniosek jest oczywisty – rzeczywistość pandemiczna nie sprzyja regularnym badaniom diagnostycznym i trosce o zdrowie. Co więcej, blisko połowa badanych, bo 49,1% zadeklarowała, że szuka porad zdrowotnych w Internecie.
- Niepokoi fakt, że bardzo duża grupa Polaków próbuje leczyć się w oparciu o porady pozyskane z Internetu jednocześnie rezygnując z wykonywania regularnych badań profilaktycznych. Eksperci są zgodni, że ten trend należy koniecznie odwrócić. Dlatego podjęliśmy decyzję o uruchomieniu akcji bezpłatnych badań przesiewowych” – komentuje Zofia Kurek-Maciejewicz, ekspert ds. komunikacji w Zentiva Polska.
We wrześniu organizatorzy kampanii szczególną uwagę poświęcą chorobie Alzheimera, będącej najczęstszą przyczyną otępienia. Wyniki badania opinii „Stan Zdrowia Polaków” wskazują, że co piąta osoba nie powiedziałaby lub nie wie czy powiedziałaby lekarzowi o problemie zapominania zdarzeń, które przed chwilą miały miejsce. Tymczasem w przypadku tej choroby szczególnie ważne jest wczesne rozpoznanie, rozpoczęcie leczenia i nie należy bagatelizować objawów takich jak zaburzenia pamięci czy problemy z orientacją w czasie i przestrzeni.
- Choroba Alzheimera, powodując obumieranie neuronów, jest najczęstszą przyczyną otępienia (demencji). Mając na uwadze farmakologiczne i niefarmakologiczne metody prowadzące do spowolnienia narastania objawów zaburzeń funkcji poznawczych i zachowania możliwie najdłuższego samodzielnego funkcjonowania pacjentów, kluczowe jest ustalenie diagnozy we wczesnym stadium rozwoju choroby. Natomiast profilaktyka dotycząca eliminowania poznanych czynników ryzyka i propagowanie czynników ochronnych rozwoju choroby Alzheimera powinny być powszechnie przyjętymi standardami – mówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Gabryelewicz, kierownik Oddziału Alzheimerowskiego Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie, Prezes Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego oraz członek Rady Naukowej kampanii „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia”.
Kampania społeczna „Zentiva – Zmieniamy Przyzwyczajenia” wychodzi naprzeciw potrzebie edukacji i diagnostyki polskiego społeczeństwa. Od czerwca do września mobilny punkt diagnostyczny odwiedzi 23 miasta w Polsce. Każdy miesiąc poświęcony jest edukacji w czterech obszarach profilaktyki zdrowotnej. W czerwcu realizowane były bezpłatne badania z zakresu kardiologii, lipiec dotyczył urologii oraz ginekologii, sierpień – reumatologii, a wrzesień związany jest z chorobą Alzheimera. Podczas każdej akcji pacjenci będą mogli skonsultować się z danym lekarzem specjalistą.
W dniu 16 i 17 września mobilny punkt diagnostyczny będzie czekał na chętnych w Słupsku w godzinach 8:00-16:00 na Placu Zwycięstwa. Na miejscu będzie dostępny wykwalifikowany personel medyczny, który omówi z pacjentami wyniki przeprowadzonych badań pod kątem profilaktyki chorób neurologicznych.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?