Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Caritas Polska: już 20 proc. wszystkich darowizn to pomoc ze strony biznesu. Darczyńcy nie zapominają też o zagranicy

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Wideo
od 16 lat
Jeśli ktoś twierdzi jeszcze, że przedsiębiorcy mają problem z dzieleniem się, to po zapoznaniu się z danymi największej polskiej organizacji pomocowej, może się zdziwić. Tak dobrze już dawno nie było. Co ważne: biznes dostrzega potrzebujących w Polsce, ale też nie skąpi zagranicy.
od 16 lat

Spis treści

W ramach wsparcia, jakie otrzymuje Caritas w postaci darowizn, jedna piąta z nich pochodzi już od przedsiębiorców, reszta od darczyńców indywidualnych – to najważniejszy wniosek z konferencji: „Biznes i organizacje charytatywne. Dlaczego warto współpracować”, która odbyła się dziś w Warszawie, przy ul. Okopowej 55. Podczas spotkania eksperci przedstawili formy współpracy organizacji pomocowych z biznesem na przykładzie Caritas Polska oraz ujawnili okresowe dane dotyczące pomocy, również tej dla Ukrainy.

Z Polski płynie wielomilionowa pomoc dla potrzebujących z całego świata

W tym roku Caritas Polska w trybie interwencyjnym odpowiedziała na: powódź na Ukrainie, po wysadzeniu tamy na Dnieprze, pożar w magazynie z darami po ataku na Lwów, trzęsienie ziemi w Syrii i Turcji oraz w Maroko czy katastrofalną powódź w Słowenii. Na podliczenia przyjdzie jeszcze czas, ale wygląda na to, że skumulowana pomoc okaże się rekordowa.

W zeszłym roku łączna wartość pomocy finansowo-rzeczowej udzielonej Caritas przez partnerów biznesowych wyniosła aż 51 mln zł. W ramach pomocy rzeczowej partnerzy biznesowi przekazali przede wszystkim żywność o długim terminie przydatności, artykuły higieniczne, ciepłą odzież, a także leki i urządzenia, takie jak generatory prądu.

– Zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie, zwrócono się do nas o pomoc. Potrzebujący wiedzieli bowiem, że jesteśmy w stanie szybko zareagować i pomagać uchodźcom zarówno całej Polsce, jak i w Ukrainie – komentowała Małgorzata Jarosz–Jarszewska, zastępca dyrektora Caritas Polska.

Przedsiębiorcy coraz bardziej angażują się w pomoc

Jak wynika z motywu przewodniego konferencji, w ramach wsparcia, jakie otrzymuje Caritas w postaci darowizn, 20 proc. pochodzi już obecnie od darczyńców biznesowych, natomiast 80 proc. od darczyńców indywidualnych.

– Dzięki biznesowi jesteśmy w stanie realizować nasze wieloletnie, sztandarowe projekty, chociażby Caritas Dzieciom, gdzie mamy program stypendialny Skrzydła, który bez wsparcia stałych współpracowników nie mógłby istnieć. Zapraszamy jednak cały czas nowych partnerów – podkreśliła Małgorzata Jarosz–Jarszewska.

Stali partnerzy biznesowi wspierają również seniorów

Wypowiadający się podczas spotkania specjaliści zwracali uwagę na to, że do stałych partnerów Caritas należą m.in. Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, oraz Fundacja Biedronki, z którymi od 2018 roku Caritas realizuje m.in. program „Na codzienne zakupy” skierowany do najuboższych seniorów. W ramach tylko ostatniej edycji programu (od kwietnia 2022 r. do stycznia 2023 r.) z tej formy pomocy skorzystało 11 tys. seniorów, a wartość wsparcia wyniosła 17 600 000 zł.

Jak namówić biznes do współpracy z organizacją humanitarną

Największym wyzwaniem dla organizacji humanitarnej jest pozyskanie stałych środków pozwalających świadczyć pomoc. W tym specjalizuje się ekspertka Caritas, Maja Winiarska-Czajkowska.

– Współpraca biznesu z organizacją pomocową zaczyna się najczęściej od kryzysu humanitarnego. Potem budowane jest zaufanie. Zaproszenie do siedziby firmy, wspólna kawa – mówi Maja Winiarska-Czajkowska.

Gdy dochodzi do współpracy, obie strony już wiedzą, na co mogą liczyć i jakie stają przed nimi wyzwania. Pomimo rozwoju cywilizacyjnego tych nie brakuje, nawet w Polsce.

Prawie milion Polaków jest narażonych na niedożywienie

Pomoc żywnościowa to działalność, z którą najczęściej jest kojarzona Caritas. Dane wskazują, że 2,5 proc. (ponad 925 tys.) Polaków narażonych jest na niedożywienie. O bezpieczeństwie żywnościowym nie mogą mówić seniorzy, osoby wykluczone społecznie, a szczególnie bezdomni, rodziny wielodzietne i rozbite, a także uchodźcy. Zabezpieczeniu ich potrzeb służą liczne placówki prowadzone przez Caritas diecezjalne — m.in. domy pomocy społecznej, domy samotnej matki czy jadłodajnie.

– Program „Na codzienne zakupy” realizujemy z Caritas Polska i 42 diecezjalnymi Caritas. 11 tys. seniorów otrzymuje stałe wsparcie w formie karty, którą można płacić za zakupy w sklepach Biedronka. W 2023 r. program ma wartość prawie 21 mln zł – mówiła Katarzyna Scheer, prezes Fundacji Biedronki.

Jadłodajnie to codzienność wielu Polaków. Korzysta z nich nawet kilka tysięcy osób dziennie

Placówki te istnieją m.in. dzięki wsparciu partnerów biznesowych. Jednym z nich jest Lidl Polska wspierający jadłodajnie. Z prowadzonych przez Caritas jadłodajni w całej Polsce z roku na rok korzysta coraz więcej osób – niektóre dziennie przyjmują nawet kilkaset, do kilku tysięcy osób. Obecnie funkcjonują 74 jadłodajnie Caritas, a dzięki wsparciu partnera do końca roku będzie ich 80.
– Dzięki naszej współpracy i programom Caritas, pomoc trafia do wszystkich grup, m.in. do dzieci, osób z niepełnosprawnościami, osób schorowanych. To jest dla nas bardzo ważne, że możemy tak szeroko działać. Inicjatywy Caritas mają dla nas wielką wartość. Na pewno możemy jeszcze dużo razem zdziałać – powiedziała Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektor Marketingu i CSR, LIDL Polska.

Część sponsorów skupia się na problemie samotnych matek

Niezwykle owocna jest także współpraca z Generali Polska, dzięki której Caritas realizuje m.in. program wsparcia Domów Samotnej Matki – miejsc tak bardzo potrzebnych i stale wymagających pomocy finansowej i rzeczowej. Dzięki partnerowi wsparcie w pierwszej edycji programu otrzymały trzy placówki. Wsparcie to obejmuje m.in. przeprowadzenie warsztatów dla przebywających w Domach mam dotyczących m.in. bezpieczeństwa, wychowania bez przemocy i planowania przyszłości.

Dodatkowym elementem są zajęcia realizowane przez wolontariuszy dotyczące prowadzenia budżetu domowego, przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej oraz wizażu.

– Wspólnie z Caritas Polska, wprowadzamy jeden z programów należącej do Grupy Generali fundacji The Human Safety Net. Jest on dedykowany rodzinom w trudnej sytuacji z dziećmi do szóstego roku życia. To międzynarodowy program, ale dostosowany do potrzeb lokalnych. W Polsce wspólnie z Caritas Polska wprowadzamy projekt Dobry Początek w domach samotnej matki. Zaczynamy od trzech ośrodków, ale Caritas Polska, daje możliwość rozwinięcia tego programu na kolejne regiony Polski. Ponadto współpraca ta pozwala angażować naszych pracowników w wolontariat – powiedziała Justyna Szafraniec, Head of Communications, Generali Polska.

Społeczna odpowiedzialność to także element prowadzenia działalności

Caritas stara się rozmawiać na temat różnych form angażowania się świata biznesu w działania charytatywne. Przy okazji prezentacji projektów, które różne firmy realizują we współpracy z Caritas Polska, warto podkreślać, że współpraca organizacji charytatywnych z biznesem przynosi wiele korzyści obu stronom – przekonywali eksperci.

– Jesteśmy świadomi tego, że odpowiadanie na zmieniające się potrzeby grup defaworyzowanych oraz coraz częstsze sytuacje kryzysowe wymagają od nas pogłębiania współpracy z partnerami biznesowymi. Bez współdziałania nie byłoby możliwe rozwiązywanie największych problemów, z jakimi zmaga się współczesny świat. Pragniemy zatem być przykładem organizacji przejrzystej i mającej jasne cele – powiedział ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.

Wojny, kryzys klimatyczny oraz starzejące się społeczeństwo – to problemy, które będą wymagały działań organizacji pomocowych

Z kolei zdaniem Ludwika Koteckiego, doradcy społecznego Caritas Polski i członka Rady Polityki Pieniężnej możemy obecnie wyróżnić trzy główne wyzwania, przed którymi staje dobroczynność.

– Pierwszym wyzwaniem jest starzejące się społeczeństwo. Dziś przeciętny Polak już ma 43 lata, a 20 proc. z nas ma ponad 60 lat. Ta sytuacja będzie pogłębiać się w następnych kilkudziesięciu latach. Kolejnym ważnym aspektem jest kryzys klimatyczny. Trzeci to napięcia geopolityczne, w tym wojna w Ukrainie (i nie tylko), co wiąże się z migracjami. Tu jest bardzo duże pole do działania biznesu – mówił Ludwik Kotecki, doradca społeczny Caritas Polska i członek Rady Polityki Pieniężnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Caritas Polska: już 20 proc. wszystkich darowizn to pomoc ze strony biznesu. Darczyńcy nie zapominają też o zagranicy - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza