Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Diesle najwrażliwsze

Marek Rudnicki
Jesienią i zimą musimy częściej sprawdzać stan techniczny auta.
Jesienią i zimą musimy częściej sprawdzać stan techniczny auta. Fot. Marcin Bielecki
Niskie temperatury, wilgoć, słabnące akumulatory, trudniejszy rozruch silnika - to niektóre z uciążliwości, z którymi kierowcy spotykają się w okresie jesienno-zimowym. Część z nich można jednak wyeliminować, stosując odpowiednie preparaty.

- Auta jesienią i zimą wymagają od kierowców większej dbałości - radzi Grzegorz Sembrat, szef stacji serwisowej KIA. - Zanim uruchomimy pojazd, trzeba częściej zaglądać pod maskę auta, warto sprawdzić stan połączeń w akumulatorze, zacisków. Przy zwiększonej wilgotności powietrza klemy mogą "korodować" i gorzej lub w ogóle nie przewodzić prądu.
Uszkodzeniu mogą też ulec elementy, bez których nie uda się uruchomić samochodu - rozrusznik, a także przewody elektryczne, które w normalnych, "suchych" warunkach jeszcze działają, a w sytuacji zwiększonej wilgotności następuje przebicie prądu.

Diesle najwrażliwsze

Najbardziej narażone na działanie mrozu są silniki dieslowskie. Nawet przy bardzo dobrym stanie silnika, układu rozruchowego i czystym filtrze paliwa mogą pojawić się problemy z uruchomieniem silnika. O ile stan rozruchowych świec żarowych jest dobry, a filtr paliwa czysty, przyczyna kłopotów może być inna.
- Ich przyczyną bywa najczęściej zwiększenie lepkości oleju napędowego oraz wydzielanie się kryształów węglowodorów - mówi Wojciech Rogowski, szef stacji Carman. - Nie dotyczy to tylko paliwa w zbiorniku, również w przewodach. Zdarza się też, że w paliwie pojawia się woda.
Rynek oferuje sporo specyfików polepszających właściwości olejów oraz wiążących wydzieloną w paliwie wodę.
By uruchomić silnik, trzeba dostać się do samochodu. A to bywa trudne po nocnych przymrozkach i garażowaniu pod gołym niebem. Przy niskich temperaturach woda zamarza i skleja uszczelki, zmraża zamki, szyby itd.

Silikon i odmrażacz

Jest na to sposób. Uszczelki można bowiem zabepieczyć przed mrozem smarując silikonowym płynem. Do zamków w drzwiach i bagażniku stosujemy specjalny olej z odmrażaczem. Należy też zadbać o zimowy płyn w spryskiwaczu, najlepiej jeśli nie zamarza w temperaturze co najmniej minus kilkunastu stopni.
Dostępne są też specjalistyczne preparaty zabezpieczające klemy w akumulatorze, połączenia elektryczne i układ zapłonowy. Ich użycie na pewno nie zaszkodzi, pod warunkiem że będziemy się stosować do zaleceń producentów.

Przykładowe ceny 1 litra oleju

Olej z beczki
- Castrol GTX Magnatec 37 zł
- Mobil 5W50 39 zł
- Shell Helix Ultra 5W40 33 zł
- Lotos Syntetic 5W40 25 zł
Olej w opakowaniu
- Lotos Dynamic 0W40 37,90 zł
- Mobil Fully Syntetic 0W-40 44,71 zł
- Mobil Super 15W-40 18,63 zł
- Mobil 1 Turbo Diesel 0W-40 46 zł
- Mobil Super diesel 15W-40 19 zł
- Shell Helix Ultra 5W-40 39,90 zł
- Shell Helix Plus 5W-40 28,50 zł
- Elf 0W40 44,50 zł
- Lotos 5W/40 25 zł
- Lotos 10W/40 17 zł
- Lotos City 15W/40 8,50 zł
- Lotos Specjal 20W/40 8,60 zł
- Lotos Dynamic 0W 40 37,90 zł
- Castrol GTX 15W-40 21,95 zł
- Castrol GTX3 Protection 15W-40 29,95 zł
- Castrol GTX3 Lightec 10W-40 36,95 zł
- Castrol GTX Magnetic 5W-40 43,95 zł
- Castrol Formuła RS 0W-40 49,95 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza