- Auta jesienią i zimą wymagają od kierowców większej dbałości - radzi Grzegorz Sembrat, szef stacji serwisowej KIA. - Zanim uruchomimy pojazd, trzeba częściej zaglądać pod maskę auta, warto sprawdzić stan połączeń w akumulatorze, zacisków. Przy zwiększonej wilgotności powietrza klemy mogą "korodować" i gorzej lub w ogóle nie przewodzić prądu.
Uszkodzeniu mogą też ulec elementy, bez których nie uda się uruchomić samochodu - rozrusznik, a także przewody elektryczne, które w normalnych, "suchych" warunkach jeszcze działają, a w sytuacji zwiększonej wilgotności następuje przebicie prądu.
Diesle najwrażliwsze
Najbardziej narażone na działanie mrozu są silniki dieslowskie. Nawet przy bardzo dobrym stanie silnika, układu rozruchowego i czystym filtrze paliwa mogą pojawić się problemy z uruchomieniem silnika. O ile stan rozruchowych świec żarowych jest dobry, a filtr paliwa czysty, przyczyna kłopotów może być inna.
- Ich przyczyną bywa najczęściej zwiększenie lepkości oleju napędowego oraz wydzielanie się kryształów węglowodorów - mówi Wojciech Rogowski, szef stacji Carman. - Nie dotyczy to tylko paliwa w zbiorniku, również w przewodach. Zdarza się też, że w paliwie pojawia się woda.
Rynek oferuje sporo specyfików polepszających właściwości olejów oraz wiążących wydzieloną w paliwie wodę.
By uruchomić silnik, trzeba dostać się do samochodu. A to bywa trudne po nocnych przymrozkach i garażowaniu pod gołym niebem. Przy niskich temperaturach woda zamarza i skleja uszczelki, zmraża zamki, szyby itd.
Silikon i odmrażacz
Jest na to sposób. Uszczelki można bowiem zabepieczyć przed mrozem smarując silikonowym płynem. Do zamków w drzwiach i bagażniku stosujemy specjalny olej z odmrażaczem. Należy też zadbać o zimowy płyn w spryskiwaczu, najlepiej jeśli nie zamarza w temperaturze co najmniej minus kilkunastu stopni.
Dostępne są też specjalistyczne preparaty zabezpieczające klemy w akumulatorze, połączenia elektryczne i układ zapłonowy. Ich użycie na pewno nie zaszkodzi, pod warunkiem że będziemy się stosować do zaleceń producentów.
Przykładowe ceny 1 litra oleju
Olej z beczki
- Castrol GTX Magnatec 37 zł
- Mobil 5W50 39 zł
- Shell Helix Ultra 5W40 33 zł
- Lotos Syntetic 5W40 25 zł
Olej w opakowaniu
- Lotos Dynamic 0W40 37,90 zł
- Mobil Fully Syntetic 0W-40 44,71 zł
- Mobil Super 15W-40 18,63 zł
- Mobil 1 Turbo Diesel 0W-40 46 zł
- Mobil Super diesel 15W-40 19 zł
- Shell Helix Ultra 5W-40 39,90 zł
- Shell Helix Plus 5W-40 28,50 zł
- Elf 0W40 44,50 zł
- Lotos 5W/40 25 zł
- Lotos 10W/40 17 zł
- Lotos City 15W/40 8,50 zł
- Lotos Specjal 20W/40 8,60 zł
- Lotos Dynamic 0W 40 37,90 zł
- Castrol GTX 15W-40 21,95 zł
- Castrol GTX3 Protection 15W-40 29,95 zł
- Castrol GTX3 Lightec 10W-40 36,95 zł
- Castrol GTX Magnetic 5W-40 43,95 zł
- Castrol Formuła RS 0W-40 49,95 zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?