Słupskie MZK ogłosiło przetarg na zakup pięciu 12-metrowych autobusów. Mają być niskopodłogowe i w pełni klimatyzowane, a zakup zapewnić stałą i pełną gotowość techniczną taboru. Co ciekawe, nie będą to jednak popularne elektryki czy hybrydy, po które sięgają inne miasta.
- Będą to pojazdy napędzane olejem napędowym - precyzuje Anna Szabłowińska, rzecznik prasowy MZK Słupks. - Spełniające normy emisji spalin EURO 6. Zakup ten będzie realizowany w ramach posiadanych środków własnych, stąd wybór pojazdów tańszych, lecz nadal ekologicznych.
- Bardzo wiele polskich miast, takich jak Koszalin, Piła czy Malbork, zdobyło bez większych problemów unijną dotację do zakupu ekologicznych, czyli hybrydowych lub elektrycznych autobusów - mówi Michał Szymajda, ekspert rynku transportowego. - Argument o braku pieniędzy jest więc nietrafiony, ponieważ w rezultacie dopłaty, ekologiczne autobusy byłyby dla MZK nawet tańsze w zakupie niż pojazdy spalinowe. Z nieznanych mi przyczyn Słupsk nie postarał się o napisanie projektu na ich zakup, w rezultacie czego wciąż kupuje autobusy z silnikami Diesla, z którymi rozstaje się cała Europa.
Nowe autobusy mają zastąpić wysłużone jednostki z 2003 roku. Aktualnie tabor miejskiego przewoźnika to 58 autobusów, napędzanych nie tylko dieslem, ale i gazem CNG. Choć w tym wypadku zakład komunikacji za pojazdy będzie płacić z własnej kieszeni, to w ubiegłym roku otrzymał pięć 12-metrowych i niskopodłogowych autobusów zasilanych... dieslem. Pieniądze na ten cel pochodziły z unijnej dotacji w ramach budowy przyszłego węzła transportowego
Jak informują władze Słupska, miasto finansuje przewozy kwotą 24 mln zł rocznie. Z tytułu sprzedaży biletów do budżetu wraca około 10 milionów. Więc...
- Szukamy jak najbardziej racjonalnego wykorzystania bardzo dobrych, ekologicznych autobusów MZK - podkreśla Krystyna Danilecka-Wojewódzka, prezydent Słupska. - Patrzymy na to, w jaki sposób zracjonalizować rozkłady jazdy.
Nowa siatka połączeń ma wejść w życie na wiosnę. W planach są nowe przystanki i połączenia w rejonie ul. Zaborowskiej, wydłużenie trasy 15-tki do Jantara przez ul. Legionów Polskich i Zaborowskiej, przy jednoczesnym skróceniu tras linii 7 i 9 do pętli 11 Listopada. Po zmianach Park Wodny obsługiwany będzie tylko przez linię nr 8, która stanie się linią całoroczną. Planuje się likwidację linii 26 i 27 i przywrócenie linii 6 na trasie: Sienkiewicza - Wolności - 3 Maja - Nowy Cmentarz. Linia będzie funkcjonować wyłącznie w dni powszednie. W soboty, niedziele i święta przywrócenie obsługi Nowego Cmentarza przez linię 19. Myśli się też o powiązanie nowej linii 6 z linią 3. Do strefy przy ul. Braci Staniuków dojeżdżać ma od wiosny wyłącznie linia 19.
W propozycjach nie ma mowy o powiązaniu siatki połączeń z pociągami Słupsk-Ustka. Uwagi można zgłaszać na [email protected] do 11 lutego.
Oglądaj także: Autobus oklejony nowym logo Słupska
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?