Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekolodzy torpedują obwodnicę zachodnią Szczecina, czas ukrócić ich rolę

Piotr Jasina [email protected]
Police - jeden z węzłów projektowanej obwodnicy.
Police - jeden z węzłów projektowanej obwodnicy. wizualizacja
Czas zmienić ustawę środowiskową by ukrócić rolę ekologów, hamujących budowę obwodnicy zachodniej Szczecina z przeprawą Police-Święta - twierdzi europoseł Bogusław Liberadzki.

Prof. Bogusław Liberadzki w rozmowie z "Głosem" przyznał, że tak naprawdę już tylko obwodnica zachodnia Szczecina z przeprawą Police-Święta nie jest ujęta wśród inwestycji, które mogłyby liczyć na fundusze unijne.

- A jest to bardzo ważny element komunikacji regionu pogranicza - dodał. - Wyprowadza tranzyt samochodów ciężarowych poza centrum miasta, także ładunki niebezpieczne, chemikalia z Zakładów Chemicznych Police.

Europoseł zaczął wyliczać inwestycje, na które kasa jest albo zaraz będzie: droga ekspresowa S3 w południowej części, ekspresowa "szóstka", droga krajowa nr 10, połączenie kolejowe Szczecin-Poznań-Wrocław, inwestycje w ramach Korytarza Transportowego Adriatyk-Bałtyk itd.
- Pojawia się nowa pani premier, to dobry moment na zmiany w ustawie środowiskowej, by ograniczyć rolę ekologów blokujących wiele ważnych inwestycji, m.in. budowę obwodnicy zachodniej Szczecina - podkreśla raz jeszcze europoseł. - To także pole do popisu dla wiceministra Stanisława Gawłowskiego, który przecież działa w resorcie środowiska.

Przypomnijmy, że członkowie Górnośląskiego Towarzystwa Przyrodniczego w przebiegu obwodnicy zachodniej Szczecina, dalej przez Police, Świętą do obwodnicy Goleniowa dopatrzyli się zagrożenia dla płazów. Sąd podzielił ich obawy. W efekcie trzeba od nowa wykonać raport oddziaływania na środowisko zachodniego drogowego obejścia miasta.

- W połowie lipca przedstawiciele urzędu marszałkowskiego podpisali umowę na opracowanie aktualizacji raportu oraz uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - informuje Gabriela Wiatr, rzecznik prasowy marszałka.

Wykonawcą jest szczecińska Pracownia Ochrony Środowiska Paweł Molenda.
Na aktualizację raportu oraz złożenie kompletnych materiałów do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska wykonawca ma 16 miesięcy.

- Uzyskanie ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, powinno nastąpić w terminie 28 miesięcy od daty zawarcia umowy - dodaje rzeczniczka.

  • Kłody rzucane przez ekologów nie są jedynymi.

Marszałek wprowadził do kontraktu terytorialnego "Budowę zachodniego drogowego obejścia Szczecina wraz z przeprawą tunelową Police Święta w ciągu drogi nr 6 po nowym śladzie od Goleniowa do Kołbaskowa". Szacunkowa wartość wynosi 4,2 mld zł. Wskazał źródło finansowania: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz Krajowy Fundusz Drogowy. Inwestorem miałaby być GDDKiA.

Niestety, mimo ponawianych przez marszałka wniosków nadal nie wpisano obwodnicy do sieci dróg krajowych.
Były minister transportu Sławomir Nowak nie widział uzasadnienia dla takiego wniosku. A doradca b. premiera Donalda Tuska, Jan Krzysztof Bielecki w jednej z rozmów z przedstawicielami miasta stwierdził, że to nasza lokalna fanaberia.

Dla Pomorza Zachodniego obejście to jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych.

Piotr Krzystek, prezydent Szczecina podkreśla, że znaczenie tej inwestycji należy rozpatrywać w kilku wymiarach: międzynarodowym, krajowym i lokalnym.

- Obejście ma podstawowe znaczenie między innymi dla integracji gospodarczej Szczecina, Polic i Goleniowa - uważa prezydent. - Ta inwestycja na pewno korzystnie zmieni przestrzenny rozkład obciążeń komunikacyjnych oraz znacznie zwiększy atrakcyjność terenów inwestycyjnych.

Grzegorz Dziedzina, zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślał wielokrotnie, że planowana obwodnica spełnia aż trzy ustawowe przesłanki, by można ją było wpisać w ciąg dróg krajowych: stanowi obejście dużego miasta, komunikuje ze sobą inne drogi krajowe, ułatwia dojazd do przejść granicznych.
Niestety, obwodnica pozostaje ciągle tylko śladem na mapie.
Europoseł Boguslaw Liberadzki, przypomina, że Komisja Europejska przyjęła już rygorystyczne regulacje dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych, chemikaliów. Ich tranzyt przez aglomeracje miejskie będzie zabroniony.

Obwodnica

  • Z projektu firmy Arcadis wynika, że obejście ma 51 km długości. Zaczyna się od węzła Kołbaskowo z Autostradą A6, kończy na węźle Goleniów, na przecięciu autostrady i drogi ekspresowej S3. Arcadis przyjęła wariant z 3 kilometrowego tunelu drążonego pod Odrą. W inwestycji za ponad 4 mld zł tunel stanowi jedną trzecią kosztów. Projekt przewiduje 8 węzłów.
  • W większości obejście prowadzi przez obszary chronione Natury 2000. Droga przebiega przez grunty nie nośne, co podraża koszty budowy.

Czy obwodnica jest potrzebna?

  •  W 2007 roku na ul. Struga ruch pojazdów w ciągu doby wynosił 50 tys., na rondzie Hakena - 20 tys. zł.
  • Według prognoz Arcadis w 2020 przewidywany ruch na Struga to 65 tys. pojazdów, na rondzie - tyle samo. W 2040 r. ul. Struga w ciągu doby przejedzie 130 tys. pojazdów. Rondo bez budowy obwodnicy nie będzie już w stanie obsłużyć natężenia ruchu. Obwodnica może przejąć co najmniej jedną trzecią tego natężenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza