Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiaty trzymają się mocno

Wojciech Frelichowski
Polscy kierowcy najczęściej jeżdżą Fiatami, Volkswagenami i Oplami. Zwykle są to auta z silnikami o pojemności od 1,5 do 2 litrów. Takie są wyniki badania zrealizowanego przez ośrodek TNS OBOP.

Według ankieterów Fiaty eksploatuje 16 proc. badanych, a Volkswageny i Ople po 14 proc. ankietowanych kierowców. Fiat zajmuje również pierwsze miejsce wśród samochodów kupionych jako fabrycznie nowe (25 proc.). Z kolei Volkswagen i Opel to dwie najpopularniejsze marki wśród samochodów kupionych z drugiej ręki (po 16 proc.). Uplasowanie się tych dwóch marek na pierwszych miejscach wśród samochodów kupionych jako używane wiąże się ze sprowadzeniem dużej ilości tych pojazdów z krajów Unii Europejskiej.
Ciekawa jest rejonizacja najpopularniejszych marek samochodów. Fiat cieszy się największym wzięciem w regionie południowej Polski (głównie województwa śląskie oraz małopolskie), w którym użytkowanie tej marki deklaruje prawie jedna trzecia respondentów (32 proc.). Dla porównania, na zakup Volkswagena oraz Opla w tym regionie zdecydował się zaledwie jeden na dziewięciu badanych (po 11 proc.). Odwrotną sytuację możemy zaobserwować w regionie północno zachodnim (m.in. w województwie zachodniopomorskim), gdzie Volkswagena wybrał co piąty respondent (20 proc.), zaś Fiata co dwunasty (8 proc.).
Polscy kierowcy jeżdżą najczęściej (48 proc.) samochodami wyposażonymi w silniki o pojemności od 1,5 do 2 litrów (48 proc.). Jedna trzecia respondentów wybiera auta o pojemności silnika od 1 do 1,5 l (33 proc), zaś na silniki do 1 litra decyduje się 12 proc. badanych. Auta z silnikami powyżej 2 litrów wybiera tylko 5 proc. polskich kierowców.
Analizując wyniki badania można zauważyć różnice dotyczące pojemności silnika, które mogą być związane z przewagą w danym regionie samochodów określonej marki. W regionie południowym, zdominowanym przez użytkowników Fiata, jeździ zdecydowanie więcej samochodów o małej pojemności silnika - do 1 litra (18 proc). Mniejsza jest też w tym regionie średnia pojemność silnika, która wynosi 1429 cm3. Z kolei w regionie północno zachodnim, gdzie przewagę ma Volkswagen, 58 proc. respondentów wybrało pojazdy z silnikami od 1,5 do 2 litrów. W tej części Polski przeciętna pojemność silnika jest nieco wyższa od średniej krajowej i wynosi 1618 cm3.
Interesujący pod tym względem jest również region wschodni (województwo podlaskie, lubelskie, podkarpackie oraz świętokrzyskie), w którym co dziewiąty kierowca (11 proc.) zdecydował się na auto z silnikiem ponad 2000 cm3; średnia pojemność silnika w tym regionie to 1624 cm3.
- Ze względu na relatywnie małą sprzedaż samochodów nowych w stosunku do aut używanych, w najbliższym czasie nie należy się spodziewać dużych zmian w strukturze najpopularniejszych marek samochodów osobowych w Polsce" komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska z ośrodka TNS OBOP.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza