Wg Centralnej Komisji Egzaminacyjnej skali całego kraju za rozwiązanie zadań z języka polskiego gimnazjaliści uzyskali średnio 68 proc. ze 100 punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki - 52 proc. W przypadku województwa pomorskiego średnia odpowiednio wygląda następująco: z języka polskiego - 67 procent, a z matematyki - 52 proc.
Za zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie średni wynik uzyskany przez uczniów w skali kraju to 59 proc. punktów, a za zadania z przedmiotów przyrodniczych (czyli biologii, chemii, fizyki i geografii) - 56 proc. punktów. Natomiast w ujęciu wojewódzkim: z historii i wiedzy o społeczeństwie - 58 proc., a z przyrody - 52 proc. W skali kraju średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z egzaminu na poziomie podstawowym z języka angielskiego to 68 proc. punktów, w województwie pomorskim - 67 proc. Natomiast krajowy średni wynik z egzaminu na poziomie rozszerzonym z angielskiego to 52 proc. punktów, a w województwie pomorskim to także 52 proc.
W ubiegłym roku średni wynik krajowy uzyskany przez gimnazjalistów z polskiego to 69 proc. punktów możliwych do otrzymania, z matematyki - 47 proc., z historii i WOS - 59 proc., z przedmiotów przyrodniczych - 52 proc., z angielskiego (najczęściej wybieranego języka obcego): na poziomie podstawowym - 67 proc., na rozszerzonym - 49 proc. Eksperci jednak ostrzegają przed porównywaniem wyników tegorocznych z ubiegłorocznymi, bo dotyczyły innych uczniów i innych pytań egzaminacyjnych.
Według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku wyniki tegorocznego egzaminu gimnazjalnego na poziomie wojewódzkim pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresów funkcji, a z biologii − umiejętnością posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu genetyki.
Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, rosyjskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Dla uczniów przystępujących do egzaminu z języka niemieckiego zadania sprawdzające znajomość środków językowych. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego i niemieckiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu. Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej (por. tutaj), a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej.
Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie na dowodzenie, które wymagało znajomości pojęcia mediany, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z geografii – zadanie dotyczące związku głównych cech klimatu Polski z czynnikami je kształtującymi. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego i rosyjskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku egzaminu z języka francuskiego i hiszpańskiego na poziomie podstawowym najtrudniejsze dla gimnazjalistów okazały się zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych.
Uczniom zdającym język niemiecki najwięcej trudności przysporzyły zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych. Na poziomie rozszerzonym w językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych.
Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia gimnazjum, a jego wynik będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego).
Egzaminy gimnazjalne zostały przeprowadzone w dniach: 18, 19 i 20 kwietnia. W kraju przystąpiło do nich prawie 340 tys. uczniów klas III gimnazjów. Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie zdawali egzaminów w kwietniu, mogli przystąpić do nich w dodatkowym terminie w dniach 4,5 i 6 czerwca.Tegoroczna sesja egzaminu gimnazjalnego była przedostatnią. Rozpoczęło się już wygaszanie gimnazjów, w roku szkolnym 2017/2018 nie powstały ich pierwsze klasy. Uczniowie, którzy w ubiegłym roku skończyli VI klasę szkoły podstawowej, we wrześniu zamiast rozpocząć naukę w gimnazjum, przeszli do VII klasy szkoły podstawowej. Tak samo będzie w tym roku.Ostatnia sesja egzaminu gimnazjalnego przeprowadzona zostanie w roku szkolnym 2018/2019 (równolegle z przeprowadzanym po raz pierwszy egzaminem ósmoklasisty). 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.
Oglądaj także: Sukces młodych innowatorów z II LO w Słupsku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?