MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Głową w poduszkę (powietrzną)

Piotr Walczak, "Kurier Poranny"
Coraz więcej aut ma także poduszki boczne - mówi Piotr Burak, kierownik serwisu. - Umieszcza się je z boku fotela
Coraz więcej aut ma także poduszki boczne - mówi Piotr Burak, kierownik serwisu. - Umieszcza się je z boku fotela
Poduszki powietrzne mogą uratować nasze życie podczas wypadku. Jeżeli jednak nie zapniemy pasów bezpieczeństwa, urządzenia te - zamiast nam pomóc, tylko zaszkodzą.

Coraz więcej aut ma także poduszki boczne - mówi Piotr Burak, kierownik serwisu. - Umieszcza się je z boku fotela W chwili eksplozji poduszki, pasażer, który nie ma zapietych pasów, może sie od niej odbić i np. uderzyć w boczną szybę - wyjaśnia Andrzej Mruczek z ośrodka szkolenia kierowców Auto Sukces w Białymstoku. - Pomimo tego, że poduszka jest miękka, to po zderzeniu z nią głowy, siła bezwładniości odepchnie człowieka z dużą energią do tyłu. W skrajnych przypadkach, może wtedy dojść nawet do złamania karku - ostrzega Mruczek.

Inteligentny system czujników
- Zadaniem poduszek powietrznych jest amortyzacja uderzenia - mówi Piotr Burak, kierownik serwisu Skoda Pol-Mot Auto z Białegostoku. - W chwili otwarcia są one napełniane gazem, głównie azotem. Po uderzeniu przez pasażera w poduszkę powietrzną, gaz znajdujący się w niej ulatnia się. Dzięki temu nie ma zagrożenia, że nieprzytomny poszkodowany mógłby się udusić.

Cały system poduszek powietrznych w samochodach sterowany jest elektronicznie. Jeżeli dojdzie do zderzenia, sterownik analizuje sygnały dochodzące z zewnętrznych czujników, które są rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu i porównuje z czujnikami wewnętrznymi. Na bazie tych porównań ocenia, czy doszło do uderzenia i czy poduszki powietrzne mają zostać wystrzelone. Czujniki rozpoznają też siłę uderzenia i rozpoznają, w którym miejscu do niego doszło. Następnie uaktywniają odpowiednie poduszki.

Nie zawsze jednak dochodzi do wystrzelenia poduszek. Dopiero kiedy uderzenie jest dostatecznie silne, wtedy następuje ich uruchomienie. Wszystko trwa bardzo krótko. Po około 15. milisekundach poduszka jest już otwarta. Poduszki umieszczone z boku działają szybciej.

Poduszki w całym samochodzie
Liczba samochodów wyposażonych w poduszki powietrzne systematycznie wzrasta. W wielu markach poduszka dla kierowcy i pasażera to już standard. Nawet w autach niższej klasy. Zgodnie z przepisami europejskimi, poduszka kierowcy ma około 45, a pasażera 60-100 litrów pojemności.

Poduszki powietrzne rozmieszczone są w różnych częściach samochodu. Poduszka dla kierowcy znajduje się w kierownicy, natomiast dla pasażera siedzącego z przodu, w desce rozdzielczej. Poduszki powietrzne dla osób podróżujących na tylnej kanapie samochodu, najczęściej znajdują się w zagłówkach przednich foteli. Coraz więcej aut ma również poduszki boczne, umieszczone najczęściej z boku fotela oraz kurtyny powietrzne, które znajdują się w krawędzi dachu samochodu. W autach wyższej klasy montuje się dodatkową poduszkę powietrzną dla kierowcy pod kolumną kierownicy, która chroni kolana w czasie zderzenia czołowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza