MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kładka w Ustce już prawie gotowa

Wojciech Frelichowski
Stalową konstrukcję kładki zbudowano po zachodniej stronie portu.
Stalową konstrukcję kładki zbudowano po zachodniej stronie portu. Mariusz Surowiec
Dobiegają końca prace związane z budową kładki w porcie w Ustce. W przyszłym tygodniu przeprawa zostanie poddana próbom obciążeniowym, a na początku grudnia ma już działać.

Prace budowlane są już na ukończeniu. Kładka w zasadzie jest gotowa, ale przed wykonawcami są jeszcze próby obciążeniowe całej konstrukcji.

– Planujemy je przeprowadzić w przyszłym tygodniu. Kładka zostanie obciążona 30-tonowym balastem. Będzie również grupa studentów z Politechniki Gdańskiej, której zadaniem będzie między innymi skakanie po kładce. Chodzi o sprawdzenie wytrzymałości na drgania – wyjaśnia Marek Kurowski, naczelnik Wydziału Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Ustce, który jest inwestorem kładki w porcie.

Jeśli próby wypadną pomyślnie, po kładce pomiędzy oboma nabrzeżami usteckiego portu przejdziemy na początku grudnia. Naczelnik Kurowski zdementował pogłoski, że przeprawa będzie czynna tylko w sezonie. – Kładka będzie funkcjonować przez cały rok. Do jej obsługi zostanie zatrudniony przeszkolony pracownik– oznajmia urzędnik.

Według locji, czyli opisu działania urządzenia w obrębie portu, przez pierwsze sześć godzin dnia (czyli w godz. 6-12) kładka ma być otwierana dwa razy na godzinę po 10 minut. Przez kolejne sześć godzin (g. 12-18) będzie otwierana jeden raz na godzinę na 10 minut. Natomiast w godzinach późniejszych kładka będzie otwierana według aktualnych potrzeb.

– Ten schemat może się zmienić, bo układano go, gdy w porcie cumowało więcej kutrów. Teraz jest ich mniej i dlatego kładka mniej zakłóci ruch w porcie – dodaje Marek Kurowski.

Za każdym razem przed otwarciem kładki jej operator połączy się radiowo z bosmanatem, który wstrzyma na tę chwilę ruch statków w okolicy przeprawy.
Kładkę zbudowano na wysokości latarni morskiej, w pobliżu zapory olejowej. Wszystkie jej elementy zostały zamontowane na zachodnim nabrzeżu portu. Najbardziej charakterystycznym elementem jest stalowy pylon, na którym oparto kładkę. Stalowa konstrukcja jest uchylna, otwierana w prawą stronę (patrząc od strony zachodniej). Długość kładki wynosi 53 metry. Napędzana jest silnikiem elektrycznym.

Natomiast po wschodniej stronie portu zbudowano betonowy przyczółek, do którego będzie podstawiana kładka. Koszt całej inwestycji ma wynieść około 4,5 mln złotych. Środki na realizację pozyskano z funduszy europejskich. Ustecki ratusz do inwestycji dołożyć musi 600 tysięcy złotych wkładu własnego. Wykonawcą kładki jest firma ustecko-słupska Hydro-Naval.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza