MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koleją szybciej do Szczecina i Goleniowa

Krzysztof Bednarek [email protected] Tel. 094 347 35 99 Fot. Karol Skiba
Dworzec w Kołobrzegu. Pociągi jadące do Szczecina nie przekraczają dziś prędkości 100 km/godz., miejscami muszą zwalniać do 3o km/godz. Po modernizacji torowiska będą jeździć 120 km/godz.
Dworzec w Kołobrzegu. Pociągi jadące do Szczecina nie przekraczają dziś prędkości 100 km/godz., miejscami muszą zwalniać do 3o km/godz. Po modernizacji torowiska będą jeździć 120 km/godz.
Mamy dobrą wiadomość dla mieszkańców Kołobrzegu i Kalisza Pomorskiego. Pierwsi w 2012 roku będą mogli o wiele szybciej dojechać pociągiem do Szczecina i na lotnisko w Goleniowie.

W końcu zapadła długo oczekiwana decyzja. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego przyznał dofinansowanie na modernizację linii kolejowej z Kołobrzegu do Goleniowa wraz z łącznicą na lotnisko.

Inwestycja ma kosztować ponad 67 mln zł. Inwestor, spółka Polskie Linie Kolejowe, otrzyma ponad 41 mln zł z Europejskiego Funduszu Regionalnego. Po zakończeniu modernizacji, czyli pod koniec 2012 roku, czas przejazdu z Kołobrzegu do Szczecina ulegnie skróceniu o pół godziny i nie przekroczy 2 godz. Na lotnisko w Goleniowie będzie można dojechać w 1,5 godz. Maksymalna prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie na tej trasie do 120 km/h. Przebudowane zostaną przystanki kolejowe.

- Bardzo mnie to cieszy. Kołobrzeg nastawiony jest na turystykę uzdrowiskową. Mamy dobrą bazę wypoczynkową. Dobre połączenie z lotniskiem w Goleniowie oznaczać będzie dla nas większy niż do tej pory napływ turystów - powiedział nam wczoraj Janusz Gromek, prezydent Kołobrzegu.

Druga z inwestycji, modernizacja linii kolejowej z Wałcza do Ulikowa koło Stargardu Szczecińskiego, kosztować będzie 24 mln zł, a dofinansowanie wyniesie prawie 15 mln zł. W najbliższych tygodniach spółka PLK ogłosi przetarg na łączne wykonanie dokumentacji i modernizacji tego odcinka. Prace powinny zakończyć się na początku 2012 roku. Pozwoli to wznowić przewozy pasażerskie na nieczynnym od lat odcinku Piła - Kalisz Pomorski i skrócenie czasu podróży z Kalisza do Stargardu Szczecińskiego.

- Wreszcie zaczynamy dochodzić do normalności. Odbudowujemy to, co w latach dziewięćdziesiątych zostało bezmyślnie zniszczone - skomentował decyzję władz wojewódzkich Henryk Furmanek, emeryt z Kalisza Pomorskiego, który na kolei przepracował 40 lat. - Wielu mieszkańców dojeżdża do pracy do Wałcza i do Stargardu Szczecińskiego. Nie każdego z nich stać na własny samochód. Szybka i niedroga kolej to dla nich najlepsze rozwiązanie.

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zapewniają, że w ślad za modernizacją torów i przystanków kolejowych pójdzie wymiana zużytego taboru.

- Pozytywny efekt obu inwestycji wzmocniony zostanie przez równoległy zakup 10 nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych, dzięki którym znacznej poprawie ulegnie także komfort podróży obu liniami kolejowymi - zapewnił nas Bohdan Jędrzejewski z Biura Regionalnego Transportu Pasażerskiego UM w Szczecinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza