Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja; Bliżej obwodnicy Szczecina i Polic

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
Komunikacja; Bliżej obwodnicy Szczecina i PolicPrzebieg projektowanej trasy.
Komunikacja; Bliżej obwodnicy Szczecina i PolicPrzebieg projektowanej trasy. Fot. archiwum
Marszałek zachodniopomorski zdecydował się złożyć wniosek do ministra transportu o wpisanie obwodnicy do sieci dróg krajowych.

Jest już gotowe studium wykonalności oraz raport środowiskowy dotyczący planowanej inwestycji. powstał także dokument, który pokazuje poszczególne etapy realizacji obwodnicy.
W tej chwili najbardziej realny wydaje sie pomysł budowy jednojezdniowej obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic, z tunelem pod Odrą o długości prawie 52 kilometrów. Szacowany koszt to prawie 2,3 mld zł. O realizacji inwestycji możemy myśleć dopiero, kiedy planowana trasa zyska status drogi krajowej. Bo na razie istnieje jedynie ślad na mapie.
Wicemarszałek Wojciech Drożdż zwraca uwagą na znaczenie komunikacyjne obwodnicy ale też i ze względów bezpieczeństwa transportu drogowego.
- Zachodnia trasa jest szczególnie newralgiczna ze względu na masowy transport ładunków niebezpiecznych z i do portów, bliskość zakładów chemicznych. Zachodnie obejście miasta przejmie ten transport, odciąży miasto tym samym potencjalne zagrożenie.
Grzegorz Dziedzina, zastępca dyrektora szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyznał, że planowana obwodnica spełnia aż trzy ustawowe przesłanki, by można ją było wpisać w ciąg dróg krajowych: stanowi obejście dużego miasta, komunikuje ze sobą inne drogi krajowe, ułatwia dojazd do przejść granicznych.
- Jeśli minister wniosek zaakceptuje, trzeba będzie opracować szczegółową dokumentację, i np. przyjąć wariant "zaprojektuj - wybuduj" - dodaje dyrektor. - Tylko przygotowanie następnego etapu, dokumentacji wymaga około 2 lat.
Nie tylko Szczecin, także Zakłady Chemiczne są zainteresowane obwodnicą. Ze względów ekonomicznych ale też i związanych z bezpieczeństwem. Dziennie zakład opuszcza 200-300 TIR-ów z nawozami, amoniakiem itd. Pociągi z amoniakiem przejeżdżają obok szczecińskiego Turzyna, sklepu Carrefour. Cysterny z tym produktem przejeżdżają Bramą Portową. Większość transportu, kilka milionów ton surowców i produktów Polic przewozi się transportem kołowym, bo to bardziej się opłaca.

Przebieg obwodnicy

Wstępny projekt obwodnicy wykonało biuro projektowe Arcadis. Przeprawa ma 51 km długości. Zaczyna się od węzła Kołbaskowo z Autostradą A6, kończy na węźle Goleniów, na przecięciu autostrady i drogi ekspresowej S3. Wariant obejmuje 3- kilometrowy tunel drążony pod Odrą. Projekt przewiduje 8 węzłów. W większości obejście prowadzi przez obszary chronione Natury 2000. Droga przebiega przez grunty nie nośne, co tez podraża koszty budowy.

  • Korzyści z ringu
  • Połączenie systemu transportowego Szczecina z europejskim i polskim układem autostrad (A11, A20 i A6) i dróg ekspresowych (S3 i S6) oraz zwiększenie dostępności transportowej terenów przygranicznych.
  • Stworzenie nowego korytarza transportowego pozwalającego na wyprowadzenie poza miasto ruchu tranzytowego z przejść granicznych i wyeliminowanie transportu materiałów niebezpiecznych przez miasto Szczecin,
  • Usprawnienie układu komunikacyjnego Szczecina i przygranicznych obszarów, gmin Kołbaskowo, Dobra, Police, ułatwienie dojazdu do Szczecina z miejscowości Nowe Warpno, Police, Goleniów
  • Poprawa dostępności transportowej terenów zlokalizowanych pomiędzy autostradą A6, granicą polsko-niemiecką, granicami administracyjnymi Szczecina i Zalewem Szczecińskim oraz stref gospodarczych gmin Kołbaskowo, Dobra, Police i Goleniów w celu aktywizacji gospodarczej
  • Skrócenie czasu dojazdu do portu lotniczego Szczecin - Goleniów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza