Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mielno> Największa inwestycja w historii

Inga Domurat, [email protected], fot. Radek Koleśnik
Koncepcja, którą pokazuje Bogusław Adamów, pracownik Urzędu Gminy w Mielnie, zakłada, że ten most nad kanałem, łączący Unieście z Łazami, będzie zwodzonym.
Koncepcja, którą pokazuje Bogusław Adamów, pracownik Urzędu Gminy w Mielnie, zakłada, że ten most nad kanałem, łączący Unieście z Łazami, będzie zwodzonym.
Jeśli gminie uda się zbudować port, który obsługiwać będzie jachty wpływające do niego z Bałtyku, a nie tylko pływające po jeziorze Jamno, to będzie to najdroższa i największa inwestycja w jej historii. Pochłonie ponad 100 mln złotych. Dziś pewna jest tylko budowa basenu portowego przy jeziorze.

Koncepcja na całość portu gotowa była już w 2006 roku, ale dopiero teraz na realizację pierwszego etapu, są pieniądze z Unii Europejskiej. A to dzięki przystąpieniu gminy do projektu "Zachodniopomorski Szlak Żeglarski" Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Firma SENER z Warszawy tworząca konsorcjum z hiszpańską i szczecińską spółką zaktualizowały koncepcję i są w trakcie wykonywania projektu budowlanego i wykonawczego, co będzie kosztować ponad 3,6 mln złotych. Czekamy już właściwie tylko na wyniki badań geologicznych - wyjaśniał nam Henryk Bieńkowski, sekretarz w Gminie Mielno.

Sto jachtów w basenie

A założenia są takie. Budowa zostanie podzielona na dwa etapy. Pierwszy zakłada wykonanie basenu portowego na lądzie przy jeziorze Jamno (teren za oczyszczalnią w Unieściu, w kierunku Łaz) wraz z budynkami administracyjnymi, stacją paliw, sklepami, parkingami. W basenie o szerokości 80 m (dopuszcza się powiększenie tej wielkości), trzymetrowej głębokości i długości do 500 metrów, zacumować będzie mogło do 100 jachtów o długości maksymalnie 12 metrów, pływających po jeziorze Jamno. Gmina liczy na uzyskanie pozwolenia na budowę jeszcze w listopadzie, by przetarg na wykonanie budowy mogła ogłosić w grudniu. Jeśli procedura formalna się nie przeciągnie, to w 2010 roku ruszą roboty, zaplanowane do końca 2011 roku. Ich koszt to ok. 20 mln złotych, z których ok. 11,5 mln zł zwróci Unia.

Połączenie z morzem w przyszłości

Drugi etap, budowa basenu zewnętrznego - potężnych falochronów na Bałtyku ciągnących się do prawie 500 metrów w głąb morza, mostu zwodzonego i śluzy przeciwpowodziowej, to melodia przyszłości. - Owszem zgodziliśmy się właśnie na przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu przestrzennego zagospodarowania na mierzei, by został w nim uwzględniony port. Ale gwarancji na uzyskanie pieniędzy na jego budowę, nie ma jeszcze żadnych. W grę wchodzi kwota jakiś 100 mln złotych - mówił nam wczoraj Tadeusz Jarząbek, radny gminny.

Rybacy nie chcą przenosin

Niestety, budowy portu obawiają się rybacy z Unieścia. - Chcemy zostać tu, gdzie dziś jesteśmy, a obawiamy się tego, że będziemy zmuszeni się stąd wynieść i swoje kutry cumować w porcie. I na to się nie godzimy. Niech gmina nasze kutry zostawi w spokoju - apelował Patryk Kruk, którego rodzina od trzech pokoleń zajmuje się łowieniem ryb. 

 

Gdzie jeszcze porty

49 mln euro - tyle da Unia na powstanie szlaku. To 60% wartości inwestycji. Wybudowane zostaną mariny i porty turystyczne w Wolinie, Kamieniu Pomorskim, Rewalu, Mielnie i Darłowie, zmodernizowane zostaną mariny i przystanie jachtowe w Szczecinie, port turystyczny w Trzebieży oraz port jachtowy w Kołobrzegu. Odległość pomiędzy nimi nie przekracza 20-30 mil morskich, czyli kilku godzin żeglugi.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza