Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niech Pani przyjedzie po...trzy grosze!

Kamil Nagórek
Przelew na trzy grosze. Aby go zrealizować, ustczanka wydała na paliwo wielokrotnie więcej i straciła czas.
Przelew na trzy grosze. Aby go zrealizować, ustczanka wydała na paliwo wielokrotnie więcej i straciła czas. Kamil Nagórek
Banki każą swoim klientom odbierać śmiesznie niskie kwoty nadpłat. Tak niskie, że nie kupimy za to nawet paczki zapałek. Przez biurokrację tracą wszyscy.

Mieszkanka Ustki dostała awizo przekazu pieniężnego z banku. Hasło: "zwrot nadpłaty", ale bez kwoty. Pojechała na pocztę, odstała kwadrans w kolejce i... dostała 3 grosze!

Nadawcą przekazu był HSBC Bank Polska w Warszawie. Pani Marta z Ustki zaciągnęła w nim rok wcześniej kredyt na zakup miksera. Raty już dawno spłaciła
- i to na drukach otrzymanych z banku, na których dokładnie wydrukowano kwoty należności. Była więc zdziwiona, gdy podczas nieobecności w domu listonosz pozostawił awizo przelewu.
- Sprawę potraktowałam poważnie, bo bank, to bank - opowiada.

- Po powrocie z pracy wsiadłam w auto i pojechałam na pocztę. Straciłam z kwadrans w kolejce. Gdy kasjerka powiedziała mi, że chodzi o trzy grosze, zdenerwowałam się. Przecież to szykana, zawracać głowę komuś taką kwotą! Gdybym wiedziała, że chodzi o trzy grosze, nie ruszyłabym palcem w bucie, żeby je odebrać. Znacznie więcej od tej nadpłaty kosztowało mnie paliwo na dojazd, żeby ją odebrać!

Zadzwoniliśmy do Warszawy. Edyta Barmentloo, dyrektor marketingu HSBC Banku, bezradnie rozłożyła ręce: - Musimy tak robić - mówi. - Wcześniej tego typu drobne zobowiązania po prostu anulowaliśmy i nie zawracaliśmy nimi klientom głowy. Od 2008 roku jest jednak inaczej. Otrzymaliśmy nowe zalecenia Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji, z których wynika, że jesteśmy zobligowani do rozliczania się z klientami z każdej kwoty. Nawet gdyby to było pół grosza.

W UOKiK wyjaśniono nam, że identyczne zalecenia obowiązują wszystkie inne polskie banki. Urząd interweniował w stosunku do HSBC, ponieważ otrzymał sygnały od klientów, że bank ten nie zwraca nadpłat nieprzekraczających 20 złotych.

- W przypadku Kredyt Banku zaokrąglano do zera nadpłaty nieprzekraczające 15 złotych. Podjęliśmy interwencję, żeby oddawano kredytobiorcom całe nadpłaty, ale nie chodziło nam przecież o to, żeby teraz banki ganiały ludzi dosłownie dla paru groszy! - broni tych uregulowań Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKiK.

Edyta Barmentloo z HSBC Banku pociesza, że jej firma pracuje już nad tym, aby zminimalizować uciążliwości wynikające z rygorystycznych zaleceń UOKiK.

- Nie ma najmniejszego problemu z przelewem na przykład trzech groszy, gdy robimy to na konto bankowe klienta. Niestety, zdarza się, że nie wszyscy klienci podają je przy zawieraniu umów. Tak było w tym konkretnym przypadku. I to chcemy zmienić - mówi dyrektor marketingu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza