W liście skierowanym do naszej redakcji pan Kaźmierski pisze, że minirondo, które powstało, jest dobrym rozwiązaniem komunikacyjnym, jednak jakość wyspy centralnej pozostawia wiele do życzenia. Wg niego pojazdy, które nie mogą zmieścić się w zbyt ciasnych dla nich łukach, przejeżdżają przez wyspę centralną.
"Pojazdy te są z reguły długie i bardzo ciężkie. Z tego powodu wyspy powinny być zbudowane tak, aby mogły przenosić duże obciążenia. Jednak wyspa na ulicy Chrobrego jest wykonana wadliwie, przejazd cięższego pojazdu powoduje uszkodzenie wyspy, a sposób niełagodnego wyniesienia wyspy generuje dodatkowe obciążenie i może być niebezpieczny" - czytamy w liście.
Uważa więc, że wykonanie wyniesienia z polbruku z ostrymi krawędziami nie jest dobrym pomysłem.
- Uważam, że powinno się wymusić na wykonawcy wymianę wyspy, istnieją gotowe rozwiązania - mówi pan Kaźmierski. - Można również wykonać wyniesienie z kostki granitowej, jednak trzeba ją ułożyć odpowiednio dobrze, a nie tak jak na niektórych słupskich rondach, gdzie kostka jest ułożona zbyt luźno (za duże fugi) i kamienie nie zapierają się o siebie, przejazdy powodują luzowanie się kostki i jej wyciąganie oponami, często można się spotkać z takimi kamieniami wyjętymi z jezdni, co nie jest zbyt bezpieczne, dla przykładu rondo Mozdyniewicza.
Jednocześnie dodaje, że najtańszym rozwiązaniem jest wymalowanie wyspy farbą.
- Jednak takie rozwiązanie, choć tanie, ma poważną wadę: wyspa nie jest widoczna z dostatecznej odległości, co nie przykuwa uwagi kierujących i potencjalnie może być niebezpieczne - tłumaczy Kaźmierski. - Nie zgadzam się z opiniami, że większość kierowców będzie ignorować taką łagodną wyspę, przejeżdżając na wskroś. Tak naprawdę większość kierowców jeździ bardzo dobrze, z nielicznymi wyjątkami, które najbardziej rzucają się w oczy. Nawet jeżeli ci nieliczni kierowcy nie będą objeżdżać wyspy, tylko przejeżdżać przez nią. Tak naprawdę nic takiego się nie stanie, natomiast w razie kolizji wina jej spowodowania będzie prosta do ustalenia. Obecnie dla ochrony wyspy ustawiono na wyspie plastikowe separatory ruchu, które mają ją chronić, nieszczęśliwie te elementy powodują poważne utrudnienie dla pojazdów długich, problemem stało się przejechanie na wprost aleją 3-go Maja. Natomiast skręt w lewo w ulicę Chrobrego dla pojazdów większych niż MAN TGL stał się niemożliwy. Czyżby plastikowe ronda stały się naszą lokalną specjalnością? Proponuję doprowadzić do wymiany wyspy przez negocjację z wykonawcą, dopóki obowiązuje gwarancja.
Z kolei Marcin Grzybiński, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku, przekonuje, że rondo na 3 Maja powstało na wniosek mieszkańców, którzy mieli problemy, żeby włączyć się do ruchu z ulicy osiedlowej w ruchliwą ulicę powiatową. Na etapie realizacji było rozpatrywanych wiele koncepcji tego minironda. Podstawową charakterystyką tego typu rond jest średnica wyspy środkowej, która nie przekracza 10 m oraz możliwość przejazdu przez nią pojazdów ciężarowych.
- W związku z tym, że pierwotnie skrzyżowanie zostało zaprojektowane tradycyjnie, zdecydowaliśmy się wprowadzić zmiany w organizacji ruchu. Zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego zaopiniował propozycję mieszkańców pozytywnie i minirondo powstało. Ma ono średnicę około 6 metrów, a w związku z tym nie ma możliwości zastosowania tam tzw. pinezki, której średnica wynosi około 3 metrów. Nie jesteśmy również jako kierowcy gotowi do rozwiązań, które funkcjonują na zachodzie, czyli wyznaczać rondo wyłącznie oznakowaniem poziomym - tłumaczy Grzybiński.
Uważa, że zastosowane wypełnienie tego ronda jest estetyczne, jednak - jak pokazało doświadczenie eksploatacji - niepraktyczne. Specjalnie nie zdecydowano się na lite wypełnienie, żeby zebrać doświadczenia pierwszych miesięcy. Naprawa to wyłącznie wymiana kilku kostek betonowych, więc nie są to duże koszty, a założony efekt został osiągnięty i odbywa się w ramach gwarancji. - Po zebraniu
wszystkich doświadczeń eksploatacyjnych zdecydujemy o ostatecznej technologii wypełnienia ronda - podkreśla Grzybiński.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?