MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polski udział

Oprac. (m)
W ostatnich latach europejscy dealerzy firm oponiarskich kupują rocznie średnio 200 milionów opon do samochodów osobowych i dostawczych, zarówno letnich jak zimowych. Przez 10 lat wyraźnie wzrosła wielkość opon - podaje Michelin Polska w swym raporcie na temat rynku wymiany opon.

W Niemczech uznawanych powszechnie za najbardziej reprezentatywne, sprzedaż opon osiąga ponad 46 mln rocznie, co stanowi 23,6 procent rynku europejskiego. Stosunek procentowy sprzedaży opon letnich do zimowych w Europie wynosi 78 do 22. Należy jednak pamiętać, iż jest on zaniżany przez kraje o cieplejszym klimacie.

Polski udział

Udział w rynku opon o wysokich osiągach w całej Europie wynosi 21,5 procent, zaś w Niemczech aż 32,5. Sprzedaż opon w Polsce osiąga rocznie 6,6 mln., co stanowi tylko 3,4 procent sprzedaży europejskiej, ale aż 44 procent w strefie środkowoeuropejskiej. Tak wysoki wynik wskazuje na potrzebę zaspokajania wciąż nienasyconego rynku. W naszym kraju wyjątkowo dobrze sprzedają się opony klasy ST o prędkości maksymalnej 180-190 km/h (ponad 80 procent). Co ciekawe, te same opony w Niemczech mają tylko ponad 35-procentowy udział w rynku.

Wzrost w 10 lat

Michelin pisze, iż długofalowa analiza zmian na rynku europejskim wskazuje na tendencję do kupowania opon o coraz większych rozmiarach. W ciągu ostatnich 10 lat w samochodach tej samej klasy średnica osadzenia opon wzrosła nawet o cztery cale. I tak w 1992 r. w renault z silnikiem 1.8 litra oferowano opony o średnicy 13 cali. Jego następca - renault laguna z 1994 r. - miał już koła większe o cal. Renault laguna z 2002 r. z silnikiem 1.6 i bogatszym wyposażeniem miał koła 16-calowe.
Niektóre samochody klasy średniej nie można już kupić z kołami mniejszymi niż 16 cali, a najmocniejsze, np. ford mondeo, oferowane są z 18-calowymi. Jeszcze przed 10 laty takie rozmiary zarezerwowane były wyłącznie dla samochodów sportowych najwyższej klasy. Wszyscy producenci potwierdzają trend do stosowania ogumienia większego o jeden - dwa cale.
Większy rozmiar oznacza wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa. Oprócz lepszych własności jezdnych, większe opony pozwalają na zamontowanie hamulców tarczowych o większych średnicach, a więc skuteczniejszych.

Dla samochodów SUV

Na rynku pojawia się coraz więcej samochodów typu SUV (Sport Utility Vehicle), które zmusiły konstruktorów do projektowania zupełnie nowych modeli opon - jeszcze większych i jeszcze bardziej wytrzymałych, zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Przed producentami stanęło zadanie zaprojektowania opon pozwalających na jazdę po autostradach z prędkościami przekraczającymi 240 km/h, a jednocześnie poruszanie się w terenie. Tego typu opony mają nawet 22 cale.
Popyt na opony do SUV-ów rośnie także w Polsce lecz wciąż jest mały i wynosi w porównaniu do letnich opon osobowych nieco ponad 2 procent.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza