Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej, zobacz zdjęcia i fantastyczne ujęcia z drona

Krzysztof Nałęcz
Krzysztof Nałęcz
Trwa budowa kanału przecinającego Mierzeję Wiślaną. Prace są już bardzo zaawansowane. W sobotę plac budowy odwiedzili prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki. Inwestycję wciąż kontestują organizacje ekologów oraz Rosja.

Inwestycję o nazwie „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” realizuje Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą robót jest polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI i Besix. Jak informuje firma NDI aktualnie w części Zatoki Gdańskiej rozpoczęło się pogrążanie ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Na terenie przyszłego kanału żeglugowego prowadzone są prace ziemne związane z wykopami. Ziemia pozyskana z wykopów pozostaje na terenie inwestycji. Jest transportowana i usypywana w hałdy w południowej części przekopu, a w przyszłych pracach użyta zostanie do wykonania tzw. obwiedni sztucznej wyspy.

– Aktualnie prowadzimy są prace przy nasypach pod przyszłe obiekty mostowe i drogi – mówi Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. Podłoże wzmacniamy metodą dynamiczną. Teren budowy jest duży i trzeba go odpowiednio przygotować. Powstają tu tymczasowe drogi dojazdowe, parkingi.

Jak przypomina NDI, po przekazaniu terenu wykonawcy na teren inwestycji weszła specjalistyczna firma, która zajęła się usunięciem tzw. obiektów ferromagnetycznych. Wśród pozostałości po II wojnie światowej były głównie łuski, naboje i skrzynki z amunicją. Na terenie inwestycji postawiono także zaplecze, czyli biura budowy.

– Prace realizowane są zgodnie z założeniami, które przewidują ich zakończenie na rok 2022. Urząd Morski w Gdyni pracuje obecnie nad dokumentacją niezbędną do ogłoszenia przetargu na Część II inwestycji (przebudowa rzeki Elbląg z umocnieniami brzegów)- powiedział kpt.żw. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku. Budowa samego kanału pochłonie ponad 900 mln zł a wartość całej inwestycji to dwa miliardy złotych.

W sobotę teren budowy odwiedzili prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki. Obaj zgodnie podkreślili, że budowa musi być kontynuowana, a wielkie inwestycje strategiczne są kołem zamachowym gospodarki. Prezydent podkreślił m.in., że przy budowie współpracuje łącznie 50 polskich firm. - Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej Elbląg może stać się istotnym portem regionalnym, z którego korzystać będą również inne państwa. Port w Elblągu to niewykorzystany dotąd potencjał dla rozwoju północno-wschodniej Polski. Inwestycja realizowana przez rząd Mateusza Morawieckiego może ten stan zmienić – dodał prezydent.

Ekolodzy protestują, Rosja blokuje

Tymczasem inwestycję wciąż oprotestowuje organizacja ekologiczna Greenpea, twierdząc, że budowa jest nielegalna. – Na Mierzei Wiślanej ciężki sprzęt już na dobre realizuje projekt przekopu, mimo że brak jest ostatecznej decyzji środowiskowej i porozumienia polskiego rządu z Komisją Europejską. Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA złożyło w związku z tym do Komisji Europejskiej skargę na trwającą inwestycję. Budowa przekopu jest nielegalna, a wobec katastrofalnej suszy, kryzysu wywołanego koronawirusem, degradacji przyrody oraz znacznego wzrostu kosztów budowy taka inwestycja staje się jeszcze bardziej nieracjonalna – komentują Greenpeace Polska i EKO-UNIA.

Jak powiedział cztery dni temu portalowi rynekinfrastruktury.pl Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi, ze strony Federacji Rosyjskiej będą ciągłe próby blokowania tej inwestycji. Przekop Mierzei jest bowiem wzmocnieniem dla Polski, a także alternatywą dla naszych wschodnich sąsiadów.

Źródła: ndi.pl, premier.gov.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza