Sprawnie działająca wycieraczka ma wpływ na dwa podstawowe czynniki odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy: widoczność oraz zmęczenie kierowcy. Obydwa przekładają się bezpośrednio na czas reakcji prowadzącego pojazd. Przestrzegając kilku zasad możemy zamienić uciążliwe wpatrywanie się przez brudną szybę w przyjemność jazdy samochodem.
Regularnie wymieniamy wycieraczki
Trwałość wycieraczki to ok. pół roku przeciętnej eksploatacji (ok. 125 000 cykli). Po tym czasie jej sprawność działania znacznie się obniża. Największą trudnością w ocenie stanu wycieraczek jest fakt, iż nie przekonamy się o stopniu ich zużycia, dopóki nie wymienimy na nowe. Nasz wzrok stopniowo przyzwyczaja się bowiem do coraz gorszej widoczności przez szybę samochodu i dopóki wycieraczka nie będzie pozostawiała wyraźnych, nieoczyszczonych obszarów, uznajemy, że wszystko jest w porządku. Warto pamiętać, że krawędź wycieraczki stopniowo się wyciera, aż wreszcie, w ostatniej fazie eksploatacji, mamy do czynienia z "pływaniem" wycieraczki po szybie (tzw. "efekt pędzla"), a nie wycieraniem. Dodatkowo dochodzą jeszcze procesy starzenia wywoływane przez ozon i promieniowanie UV oraz uszkodzenia eksploatacyjne. Pamiętajmy: myjąc szybę zawsze wycieramy pióro wycieraczki.
Przymarzniętych nie odrywamy
Takie postępowanie powoduje odkształcenia wewnętrznej szyny przenoszącej nacisk na gumę wycieraczki z ramienia, lub w skrajnych przypadkach rozerwanie tej gumy. Odkształcenie sprężystej szyny jest przyczyną pozostawiania smug na szybie, wynikających z braku dostatecznego docisku gumy wycieraczki lub powstawania wspomnianego wyżej "efektu pędzla".
Nie pracujemy "na sucho"
Zanieczyszczenia na szybie działają jak papier ścierny. Oprócz zużycia krawędzi, dodatkowo powstają rysy na gumie i szybie. Współczynnik tarcia gumy o szybę przy pracy na sucho jest nawet 25-krotnie wyższy niż podczas pracy na wilgotnej szybie. Dlatego nie bójmy się używać płynu do spryskiwania szyb.
Płyn do spryskiwaczy jest kompromisem pomiędzy właściwościami myjącymi a ochroną elementów, z którymi ma kontakt. Płyny nieatestowane często powodują barwne zacieki na lakierze samochodu oraz niszczą gumę wycieraczki. Również z tego powodu kupujmy odpowiednio wcześniej tzw. płyn zimowy.
Wycieraczka samochodowa jest elementem pracującym często w bardzo trudnych warunkach i dlatego łatwo podlegającym uszkodzeniom. Wymaga więc odpowiedniej eksploatacji i regularnej wymiany. Pamiętajmy o powyższych zasadach. Być może uratują komuś życie lub zdrowie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?