Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Regularnie wymieniamy wycieraczki

(wxl)
Często nie zdajemy sobie sprawy, że wielu sytuacji awaryjnych za kierownicą możemy uniknąć, zapewniając sobie dobrą widoczność, za którą odpowiadają przede wszystkim wycieraczki. Bo cóż z tego, że mamy samochód wyposażony w nowoczesne reflektory, jeśli przez źle oczyszczoną szybę widzimy tylko część drogi?

Sprawnie działająca wycieraczka ma wpływ na dwa podstawowe czynniki odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy: widoczność oraz zmęczenie kierowcy. Obydwa przekładają się bezpośrednio na czas reakcji prowadzącego pojazd. Przestrzegając kilku zasad możemy zamienić uciążliwe wpatrywanie się przez brudną szybę w przyjemność jazdy samochodem.

Regularnie wymieniamy wycieraczki

Trwałość wycieraczki to ok. pół roku przeciętnej eksploatacji (ok. 125 000 cykli). Po tym czasie jej sprawność działania znacznie się obniża. Największą trudnością w ocenie stanu wycieraczek jest fakt, iż nie przekonamy się o stopniu ich zużycia, dopóki nie wymienimy na nowe. Nasz wzrok stopniowo przyzwyczaja się bowiem do coraz gorszej widoczności przez szybę samochodu i dopóki wycieraczka nie będzie pozostawiała wyraźnych, nieoczyszczonych obszarów, uznajemy, że wszystko jest w porządku. Warto pamiętać, że krawędź wycieraczki stopniowo się wyciera, aż wreszcie, w ostatniej fazie eksploatacji, mamy do czynienia z "pływaniem" wycieraczki po szybie (tzw. "efekt pędzla"), a nie wycieraniem. Dodatkowo dochodzą jeszcze procesy starzenia wywoływane przez ozon i promieniowanie UV oraz uszkodzenia eksploatacyjne. Pamiętajmy: myjąc szybę zawsze wycieramy pióro wycieraczki.

Przymarzniętych nie odrywamy

Takie postępowanie powoduje odkształcenia wewnętrznej szyny przenoszącej nacisk na gumę wycieraczki z ramienia, lub w skrajnych przypadkach rozerwanie tej gumy. Odkształcenie sprężystej szyny jest przyczyną pozostawiania smug na szybie, wynikających z braku dostatecznego docisku gumy wycieraczki lub powstawania wspomnianego wyżej "efektu pędzla".

Nie pracujemy "na sucho"

Zanieczyszczenia na szybie działają jak papier ścierny. Oprócz zużycia krawędzi, dodatkowo powstają rysy na gumie i szybie. Współczynnik tarcia gumy o szybę przy pracy na sucho jest nawet 25-krotnie wyższy niż podczas pracy na wilgotnej szybie. Dlatego nie bójmy się używać płynu do spryskiwania szyb.
Płyn do spryskiwaczy jest kompromisem pomiędzy właściwościami myjącymi a ochroną elementów, z którymi ma kontakt. Płyny nieatestowane często powodują barwne zacieki na lakierze samochodu oraz niszczą gumę wycieraczki. Również z tego powodu kupujmy odpowiednio wcześniej tzw. płyn zimowy.
Wycieraczka samochodowa jest elementem pracującym często w bardzo trudnych warunkach i dlatego łatwo podlegającym uszkodzeniom. Wymaga więc odpowiedniej eksploatacji i regularnej wymiany. Pamiętajmy o powyższych zasadach. Być może uratują komuś życie lub zdrowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza