Nowy wiadukt na ulicy Szczecińskiej wybuduje PKP. Prace realizowane będą w ramach inwestycji związanej z modernizacją stacji Słupsk.
- Termin rozpoczęcia przebudowy wiaduktu kolejowego nad ulicami Szczecińską/Tuwima w Słupsku nie został jeszcze ustalony. Wykonawca przygotowuje projekt zamiennej organizacji ruchu, który następnie zostanie uzgodniony z zarządcą drogi i policją. Planowany termin rozpoczęcia robót to II połowa marca, co zależne jest od uzgodnienia projektu zamiennej organizacji ruchu – przekazał „Głosowi” Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Zanim powstanie nowy obiekt, słupskich kierowców czeka nawet siedem miesięcy utrudnień – przejazd pod wiaduktem będzie niemożliwy. Zmotoryzowani obawiają się komunikacyjnego paraliżu – już teraz ruch w mieście utrudnia przebudowa Starego Rynku. Jeszcze pod koniec stycznia władze miejskie zapowiedziały, że rozbiórka wiaduktu wymusi też spore zmiany w komunikacji miejskiej.
- Skala zmian jest tak duża, że nie możemy mówić o objazdach. To nie jest tak, że linie, które w tej chwili są prowadzone ul. Szczecińską mogą pojechać objazdem, ponieważ to by generowało nam kilkudziesięciominutowe opóźnienia. Wprowadzimy na siedem miesięcy nowy rozkład jazdy, który będzie obejmował zmiany w zakresie wszystkich linii, które w tym rejonie jeżdżą. Wstępne założenia są takie, że trzy linie będą zawieszone, pięć linii będzie miało zmienioną trasę, tak aby ta komunikacja była jak najlepsza – zapowiadał dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku, Tomasz Orłowski.
Pasażerowie o planowanych zmianach mają być informowani na przystankach i autobusach. Prace przy wiadukcie mają rozpocząć się niezwłocznie po wstrzymaniu ruchu.
- My jako miasto zastrzegamy, że wykonawca będzie musiał być w 100 proc. gotowy do rozpoczęcia prac. Niedopuszczalna będzie sytuacja, że zamkniemy drogę dla ruchu, a nic się nie będzie działo. Poza tym, wykonawca musi przygotować taki projekt zmiany organizacji ruchu w centrum miasta, który my zaakceptujemy, i który będzie zapewniał minimalizację tych utrudnień – mówił Tomasz Orłowski.
Zakres prac wchodzących w inwestycję związaną m.in. z modernizacją stacji Słupsk obejmuje rozbiórkę starych i budowę nowych wiaduktów również na ul. Grunwaldzkiej i Bałtyckiej. Roboty przy każdym z dwóch pozostałych wiaduktów potrwać mają około czterech miesięcy. By zminimalizować utrudnienia, prace realizowane będą etapami. Najpierw powstanie nowy obiekt przy ul. Szczecińskiej, następnie wykonawca zbuduje nowy wiadukt przy ul. Bałtyckiej, a później przy ul Grunwaldzkiej. Nowe konstrukcje mają zapewnić sprawny ruch pociągów na trasie Słupsk – Gdynia. Podczas przebudowy wiaduktów, ruch pociągów ma być zachowany.
Przypomnijmy, w ramach inwestycji PKP, na stacji Słupsk przebudowane zostaną trzy perony. Będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia pod torami. Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji.
Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Nowe lokalne centrum sterowania wraz z systemem sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów. Na Słupi przebudowany zostanie most kolejowy, który umożliwi przeprowadzenie przez rzekę drugiego toru. Inwestycja obejmie także przebudowę trzech wiaduktów kolejowych, przejścia podziemnego pod torami oraz pięć przepustów. W Kobylnicy Słupskiej, w ciągu linii kolejowej nr 202, zbudowany zostanie nowy peron, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk – Szczecin.
Zakończenie wszystkich prac budowlanych w ramach projektu planowane jest w 2026 r. Wartość robót to blisko 562 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?