Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzecznik konsumenta radzi: kupujmy rozważnie

Zbigniew Marecki [email protected] tel. 59 848 81 00 Fot. Łukasz Capar
Marek Downar-Zapolski radzi konsumentom zachowania większej rozwagi, podczas dokonywania zakupów.
Marek Downar-Zapolski radzi konsumentom zachowania większej rozwagi, podczas dokonywania zakupów.
Kilkadziesiąt osób skorzystało z możliwości zadania pytań Markowi Downar-Zapolskiemu, słupskiemu rzecznikowi konsumentów, który dyżurował w naszej redakcji.

Czytelnicy poruszali bardzo różne tematy. Poniżej prezentujemy odpowiedzi na najciekawsze lub najczęściej zadawane pytania.

- W jakiej sytuacji przedsiębiorca, który podpisał z klientem umowę, może go wpisać do rejestru dłużników?

- Przedsiębiorca może to zrobić, jeśli dysponuje umową, wartość zapłaty przekracza 200 zł, a zapłata nie została uiszczona w ciągu 60 dni.

- Kiedy osoba fizyczna może dokonać dokonać wpisu dłużnika do rejestru dłużników? - Tylko wtedy, gdy ta osoba dysponuje tytułem wykonawczym, czyli wyrokiem sądowym z klauzulą wykonalności.

- Kupiłem samochód u dilera w Gdańsku. Na przegląd gwarancyjny udałem się do serwisu w Koszalinie. Tam pracownicy serwisu wymienili paski reklamowe na tablicy rejestracyjnej, zastępując logo dilera z Gdańska własnym logiem. Czy mogli to zrobić?

- Tylko za zgodą właściciela auta. Jeśli zrobili to bez zgody, to powinni na życzenie klienta przywrócić stan pierwotny i zrekompensować ewentualne straty.

- Sprzedaję metale kolorowe w jednym ze słupskich skupów złomu. Podejrzewam, że wykorzystywana tam waga zaniża wagę. Co mogę zrobić w tej sytuacji? - Należy złożyć reklamację do właściciela punktu skupu i zażądać przedstawienia świadectwa aktualnej legalizacji wagi. Sprawą można zainteresować Inspekcję Handlową, składając skargę na piśmie. Inspekcja Handlowa ma uprawnienia do tego typu kontroli.

- Od trzech miesięcy mam problemy z płatnością rat w banku, straciłam płynność finansową w związku z utratą dodatkowej pracy. Bank informuje mnie o planach skierowania sprawy na drogę komorniczej egzekucji. Chciałabym jej uniknąć i na pismie prosiłam bank o zamianę kredytu gotówkowego na kredyt hipoteczny z mniejszą ratą. Jako zabezpieczenie proponowałam mój dom. Niestety, bank nie odpisuje na moje prośby. Z kim musiałabym się spotkać lub do kogo kierować pismo? Jakich mogę użyć argumentów, aby bank chciał zająć się moją sprawą i zgodził się na moją propozycję ?

- Niestety, nie mam dobrych wiadomości. Rozmowy z bankiem należało rozpocząć zanim doszło do zadłużenia. Obecnie bank najprawdopodobniej wystawił bankowy tytuł wykonawczy i uzyskał klauzulę wykonalności. W tej sytuacji może odmówić zmiany warunków umowy kredytowej i skierować sprawę do komornika. Radziłbym jednak udać się do banku i umówić się na rozmowę z dyrektorem, gdyż obu stronom tego sporu zależy na jego rozwiązaniu: bankowi - na odzyskaniu pieniędzy, a konsumentowi - na pozbyciu się kłopotów i nietrafieniu do rejestru dłużników.

- W ciągu ilu dni od momentu podpisania umowy zawartej na prezentacji możemy od niej odstąpić? - Konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od tak zawartej umowy w ciągu 10 dni, licząc od daty otrzymania towaru. Pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy wysłać listem poleconym na adres sprzedawcy. Gdy oświadczenie będzie skuteczne, czyli 10 dnia dotrze do sprzedawcy, to wówczas możemy zwrócić nieużywany towar.

- Czy można zwrócić sprzedawcy towar, który nam się nie podoba? - Przyjęcie zwrotu przez sprzedawcę nieużywanego towaru zależy od jego dobrej woli. Przed zakupami najlepiej się upewnić, czy sprzedawca lub sklep przyjmuje tego typu zwroty. Dużo sklepów, zwłaszcza tych markowych i sieciowych, podejmuje takie prokonsumenckie decyzje.

- Czy zakupy w internecie są bezpieczne? - Są tak samo bezpieczne, jak zakupy w zwykłych sklepach. Dodatkowo przysługuje nam tu prawo odstąpienia od takiej transakcji w ciągu 10 dni. Taki towar również możemy reklamować, składając reklamację sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową.

- Często kupuję różne towary przez internet . Czy zawsze należy sprawdzać przy kurierze, czy nie zostały uszkodzone? - Tak, bo wiele firm handlujących przez internet stawia jako warunek przyjęcia reklamacji spisanie protokołu przez kuriera.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza