Na przełomie roku PKP PLK powinny zgodnie z zapowiedziami podpisać umowę na modernizację stacji Słupsk. Kolej wybrała już wykonawcę, choć od tej decyzji mogą odwołać się jeszcze konkurenci. Jak na razie, a wszystko na to wskazuje, że prace w obrębie stacji wykonywać będzie spółka Torpol. Firma zaproponowała najkorzystniejszą ofertę. Mowa o kwocie 691 mln zł (561 mln zł netto) za całkiem sporą paletę zadań. Przebudowane mają zostać trzy perony. Będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów.
- Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia - informuje Przemysław Zieliński, z zespołu prasowego PKP PLK. - Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację na stacji, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Perony nie będą tu jednak najdroższe. W planach jest też postawienie i wyposażenie nowego centrum sterowania ruchem. Co więcej, inwestycja zakłada też wybudowanie na Słupi nowego mostu kolejowego, który umożliwi przeprowadzenie przez rzekę drugiego toru. Z kolei Kobylnica zyskać ma drugi peron, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk - Szczecin.
Prace, a właściwie finansowanie zadania zaplanowano w ramach dwóch różnych perspektyw finansowych, z których jedna sięga do 2027 roku. Takie też są ramy czasowe przedsięwzięcia, które powinno zakończyć się w 2026 roku, a jego rozliczenie rok później.
Słupsk oprócz nowego torowiska, wiaduktów kolejowych i peronów nawiązujących do historycznego wyglądu zyskać ma też nowy dworzec. To jednak odrębne zadanie, realizowane przez inną kolejową spółkę, PKP S.A. Przypomnijmy, że zakończono już prace nad dokumentacją projektową związaną z nowym budynkiem dworca, a przetarg na jego wykonanie ma zostać ogłoszony jeszcze tej jesieni. Wówczas dowiemy się, jak będzie wyglądać bryła budynku.
Na rozstrzygnięcia czeka też zamówienie z czerwca na realizację prac na odcinku 202-ki Lębork – Słupsk o długości 50 km. Zgłoszono dziewięć ofert. Najniższa propozycja była wyższa od zakładanych w budżecie PKP PLK możliwości. O ile kolej liczyła na wydatek rzędu 1,9 mld zł, to najbardziej konkurencyjna oferta złożona przez konsorcjum ZUE i NDI opiewa na 2,65 mld zł. Kolej planuje, że podpisanie umowy nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Zakończenie prac to podobnie jak stacja, 2026 rok.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?