Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świnoujście: Jest zgoda na lądzie

Piotr Jasina [email protected]
Terminal ma działać już w 2014 roku. Jego potencjał, to ok. 5 mld m sześć. gazu rocznie, połowa obecnego zapotrzebowania.
Terminal ma działać już w 2014 roku. Jego potencjał, to ok. 5 mld m sześć. gazu rocznie, połowa obecnego zapotrzebowania.
GAZOPORT Wojewoda zachodniopomorski zatwierdził projekt lądowej części terminalu LNG i wydał pozwolenie na budowę

- To są tysiące stron dokumentacji, raportów, ekspertyz, które inwestor musiał przygotować a urzędnicy dokładnie przeanalizować - mówił Marcin Zydorowicz, wojewoda zachodniopomorski. - Tym większe słowa uznania dla wszystkich. mieliśmy 90 dnia, a już po 64 dniach mogę zatwierdzić projekt budowlany części lądowej terminalu i podpisać pozwolenie na budowę. Przypomnę, że chodzi o inwestycję, która ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego nie tylko regionu ale kraju. Jestem też przekonany, że terminal wpłynie na gospodarczą aktywizację Pomorza.

Potężna inwestycja

Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego LNG, dodał że to pierwsza tego typu decyzja w kraju, wojewoda przecierał szlak.

- Dzisiaj, w Warszawie jest spotkanie z potencjalnymi użytkownikami gazoportu - dodał prezes. - Kilka firm już się zgłosiło, m.in. PGNiG, sieci Przesyłowe mazowieckie.

Jeszcze w okresie wakacji PLNG ogłosi przetarg na wykonawcę.

- Podejrzewam, że na przełomie maja i czerwca przyszłego roku powinniśmy już zakończyć procedury, tak by w lipcu wbić łopatę - dodał Rapciak. - Budowa terminalu potrwa około 40 miesięcy. Będzie kosztować 900 mln euro.

To będzie potężna inwestycja na ponad 42 hektarach. Zabudowania powstaną na blisko 13 ha, same urządzenia zajmą 3 ha powierzchni. W momencie kumulacji robót na budowie będzie pracować od 1500 do 1800 osób.

Bezpiecznie

- Dwa zbiorniki o średnicy 80 i wysokości 46 m, do magazynowania skroplonego gazu, będą miały po 160 tys. m sześc. pojemności każdy - dodaje prezes PLNG. - Będą ze stali zabudowane dodatkowo żelbetowymi osłonami. Ze względu na bezpieczeństwo przesunęliśmy terminal o 750 metrów w głąb lądu.

Jeszcze w tym roku z zatwierdzenie projektu i pozwolenie na budowę wystąpią Zarząd morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski. Oba stanowią integralną część budowy gazoportu w Świnoujściu. Urząd Morski ma wybudować port zewnętrzny terminalu: falochron osłonowy, tor podjeściowy, obrotnicę dla gazowców, stworzy infrastrukturę nawigacyjną.

Ruszy w 2014 roku

ZMPSiŚ będzie budował wyspy cumownicze, miejsca rozładunku LNG ze statków, platformę przeciwpożarową, estakadę.

Wojewoda zachodniopomorski dodał, iż postara się wydać pozostałe pozwolenia na budowę jeszcze w tym roku. Przypomniał, że od czerwca działa specjalna ustawa, pozwalająca przyśpieszać procedury formalno-prawne dotyczące budowy gazoportu w Świnoujściu. Terminal ma działać już w 2014 roku. Jego potencjał, to ok. 5 mld m sześć. gazu rocznie, połowa obecnego zapotrzebowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza