Szczecin i Świnoujście: W portach kryzysu nie widać

Piotr Jasina piotr.jasina@mediaregionalne.pl 91 481 33 34
Szczecin i Świnoujście: W portach kryzysu nie widaćW latach 80. węgiel stanowił blisko połowę, prawie 20 proc. ładunków, to były rudy. W tej chwili węgiel stanowi 20 proc. przeładunków, ponad 44 proc. to drobnica, prawie 20 proc. inne masowe towary.
Szczecin i Świnoujście: W portach kryzysu nie widaćW latach 80. węgiel stanowił blisko połowę, prawie 20 proc. ładunków, to były rudy. W tej chwili węgiel stanowi 20 proc. przeładunków, ponad 44 proc. to drobnica, prawie 20 proc. inne masowe towary. Fot. Piotr Jasina
Zarząd portów w ubiegłym roku osiągnął zysk netto ponad 32 mln zł, z czego ponad 14,2 mln zł z działalności operacyjnej. W obu portach przeładowano ponad 21,2 mln ton towarów i surowców.

- Przeładunki, oprócz węgla, wzrosły w porównaniu do roku poprzednieg_o - podkreślił Paweł Adamarek, odpowiedzialny za finanse w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Rudy przeładowaliśmy o 55 proc. więcej, zbóż blisko 30 proc. więcej. Niepokoją nas jedynie kontenery. W 2011 przeładowano ich 55 tys., w ub.r. 52 tys._

Adamarek podkreśla, że spółka osiągnęła najlepsze wyniki finansowe od niemal 30 lat.
Główne przychody spółki pochodzą z opłat portowych (38 proc.) oraz czynszów dzierżawnych (31 proc.).
Paweł Adamarek podkreśla, że w ubiegłym roku na remonty i inwestycje przeznaczono 146 mln zł. Część stanowiły fundusze własne, przede wszystkim jednak unijne.

- To są rekordowe nakłady na inwestycje - podkreśla Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ. - Większość inwestycji rozpoczęliśmy wcześniej, i je kontynuujemy.

Prezes wylicza najważniejsze przedsięwzięcia: budowa stanowiska dla gazowców w terminalu LNG w Świnoujściu (165 mln zł), przebudowa dróg w obu portach (57,5 mln zł), modernizacja komunikacji kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu (74 mln zł), rozbudowa portu w północnej części półw. Ewa w Szczecinie (35 mln zł), rozbudowa portu w południowej części w Świnoujściu (98,5 mln zł).

- Warto też wymienić inwestycje zewnętrzne, budowę terminalu kontenerowego na Ostrowie Grabowskim, terminalu obsługi kwasu siarkowego w szczecińskim porcie, terminalu zbożowego w Świnoujściu - wylicza Siergiej. - Także terminale do obsługi metali kolorowych oraz rozbudowę infrastruktury portowej na nabrzeżu Górnośląskim.

Przedstawiciele zarządu portów zwrócili uwagę na zmianę struktury ładunków. W latach 80. węgiel stanowił blisko połowę, prawie 20 proc. ładunków, to były rudy. W tej chwili węgiel stanowi 20 proc. przeładunków, ponad 44 proc. to drobnica, prawie 20 proc. inne masowe towary.
Czy podatek wysokości 3 proc. od wartości dzierżawionych nieruchomości portowych (porty w Trójmieście płacą 0,3 proc. podatku) ma wpływ na kondycję ZMPSiŚ i spółek, które funkcjonują w obrębie portów?

Z tytułu dzierżawy odprowadzamy rocznie około 4 mln zł - informuje Adamarek. - W części, są to koszty spółek, które działają w portach. Przy stawce 0,3 proc. odprowadzalibyśmy 400 tys. zł, a ponad 3,6 mln zł można by przeznaczyć na inwestycje, rozwój. To bardzo znacząca kwota.

Przedstawciele zarządu na pytanie o kryzys odpowiedzieli wynikami spółek portowych.
- Od lat większość z tych spółek osiąga zyski - skomentował Siergiej.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Pandemia nastraszyła Polaków, zaczęli się kupować ubezpieczenia

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.