Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Niemcy mają przejąć Andreasa

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
Szczecin: Niemcy mają przejąć AndreasaSpółki portowe obawiają się, że niemiecka spółka ograniczy możliwości przeładunkowe portu.
Szczecin: Niemcy mają przejąć AndreasaSpółki portowe obawiają się, że niemiecka spółka ograniczy możliwości przeładunkowe portu. Fot. Sebastian Wołosz
Niemiecka HaGe Kiel ma przejąć w tym miesiącu spółkę Andreas. Firmy portowe obawiają się, że nowy właściciel zamiast działalności przeładunkowej wykorzysta bazę do magazynowania towaru.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że jeszcze w tym miesiącu transakcja ma być sfinalizowana. Właściciel wczoraj przebywał w stolicy, nie mógł potwierdzić informacji. Ale nasz informator z firmy Andreas przyznał, że sprzedaż spółki to już tylko kwestia czasu.

Ma ją kupić niemiecka firma HaGe Kiel.
- A wtedy nasz rynek przeładunków produktów rolniczych zdominują firmy Bunge, Glencore i właśnie HaGe Kiel - dodaje nasz rozmówca. - Jeśli skupią się na własnych towarach, jak to robi m. in. Bunge może dojść do zablokowania takich przeładunków w naszym porcie.

Dlaczego to stanowi zagrożenie dla innych spółek portowych?

- Porty są bowiem magazynami pierwszej linii, zarabiają na przeładunkach a nie magazynowan_iu - wyjaśnia Jan Stasiak, szef Rady Interesantów Portu Szczecin. - _Jeśli spółkę kupi firma nastawiona na handel produktami, a nie na obroty, stracimy. Handlarz bowiem wykorzysta magazyny na długoterminowe składowanie. Typowe spółki portowe żyją z obrotu, a nie z ceny przeładowywanych produktów. Mamy już taki przykład. Firma Glencore kupiła elewator, na nabrzeżu Słowackim dobudowała magazyny. Teraz elewator służy za magazyn, przeładunki spadły o połowę. Pracę straciła połowa ludzi. Bo przeładunki polegają na usługach 24 godziny na dobę, a magazynu nie musi obsługiwać już tyle osób.

Firmy handlowe blokują przeładunki, bo ich interesuje właściwa cena towaru. Będą go składować do momentu, kiedy
Stasiak przyznaje, że szkoda iż właściciel chce sprzedać firmę, którą świetnie rozwinął.

  • Andreas
  • Spółka powstała w 1992 roku. Działa na terenie Portu Szczecin. Przedmiotem działalności są, szeroko pojęte, usługi elewatorowe. Od początku w pełni wykorzystywała możliwości nabrzeża oferując nowoczesne usługi przeładunkowe w oparciu o własny elewator SNOP o pojemności 6 000 ton. W ostatnich latach wybudowała m.in. nową halę magazynową o pojemności ok. 10.000 ton oraz nowe nabrzeże o długości 105 m, przedłużone potem o kolejne 30 m.
  • W 2009 roku firma zakończyła największą inwestycję w historii firmy - wybudowała 4 stalowe silosy o 16 tys. t pojemności. W ciągu godziny przeładować tu można ze statku ni na statek 250 ton, i 150 ton z samochodów i na samochody.
  • Firma dysponuje dużymi placami składowymi z bocznicą kolejową przy kei. Konstrukcja elewatora, silosów, i nabrzeża umożliwia pracę we wszystkich relacjach równocześnie (statki, kolej, samochody). Nabrzeże Snop zajmuje 2 miejsce pod względem pojemności w porcie Szczecin.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza