Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Rzecznik konsumentów radzi, jak bezpiecznie robić zakupy

Notował: Piotr Jasina
Szczecin: Rzecznik konsumentów radzi, jak bezpiecznie robić zakupyW gorączce świątecznych zakupów trzeba zachować rozsądek - radzi Longina Kaczmarek.
Szczecin: Rzecznik konsumentów radzi, jak bezpiecznie robić zakupyW gorączce świątecznych zakupów trzeba zachować rozsądek - radzi Longina Kaczmarek. Fot. Sebastian Wołosz
PRAWO Longina Kaczmarek, miejski rzecznika konsumentów w Szczecinie podaje kilka podstawowych zasad, o których konsument powinien pamiętać podczas robienia zakupów.
  • 1. Musimy dokładnie obejrzeć towar, sprawdzić, czy nie jest uszkodzony i czy jest kompletny.
  • 2. Należy wziąć i zachować dowód zakupu (może to być paragon fiskalny, ale nie tylko), który potrzebny będzie na wypadek złożenia ewentualnej reklamacji
  • 3. Pamiętajmy o tym, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu lub dokonania wymiany zakupionego towaru; możliwe to jest na zasadzie praktyki stosowanej przez dany sklep, lub w oparciu o dobrą wolę sprzedawcy.
  • 4. Jedynie w przypadku zakupów na odległość (np. przez Internet lub w sprzedaży wysyłkowej) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazach) przysługuje na prawo odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od wydania towaru. Odstąpienie to składamy na piśmie, wysyłając listem poleconym, najpóźniej 10 dnia od wydania nam towaru. Następnie musimy w terminie 14 dni odesłać do sprzedawcy nieużywany towar.
  • 5. Sprzedawca zawsze ma obowiązek przyjąć od nas reklamację, jeżeli od kupna towaru nie upłynął jeszcze okres 2 lat. Nie może taż "nakazać" konsumentowi zgłoszenia reklamacji do gwaranta (na podstawie ewentualnie dołączonej do towaru karty gwarancyjnej), jeżeli konsument nie ma takiej woli. Należy pamiętać, że z gwarancji (producenta lub importera) możemy korzystać tylko w przypadku, gdy do towaru została dołączona karta gwarancyjna i jej zapisy są korzystniejsze, aniżeli ustawowe, np. 5-letni okres gwarancji, serwis w domu klienta.
  • 6. Sprzedawca ma 14 dni (kalendarzowych) na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji,. Jeżeli tego nie zrobi, przyjmuje się, że uznał nasze roszczenie za zasadne i musi załatwić reklamację zgodnie z naszym żądaniem (np. poprzez wymianę towaru na nowy).
  • 7. Nie można od raz odstąpić od umowy i żądać zwrotu centy towaru. W pierwszej kolejności możemy domagać się naprawy lub wymiany towaru na nowy.
  • 8. Mamy dwa miesiące od chwili zauważenia niezgodności towaru z umową na zgłoszenie tego faktu do sprzedawcy; nie powinniśmy używać towaru z zauważoną wadą.
  • 9. Zawsze należy czytać podpisywane dokumenty, w szczególności umowy, regulaminy, cenniki, itp. W przeciwnym razie nie będziemy w stanie dowieść, że pomimo złożonego pod dokumentem podpisu nie zapoznaliśmy się z jego treścią.

Rękojmia nie dotyczy sprzedaży konsumenckiej
Sprzedaż konsumencka jest szczegółowo uregulowana w ustawie z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U z 2002 r. nr 141, poz.1176 z późn. zm: dalej ustawa o sprzedaży konsumenckiej).
Odpowiedzialność sprzedawcy za sprzedawany towar trwa przez 24 miesiące.
Rękojmia nie dotyczy sprzedaży konsumenckiej czyli takiej, gdzie sprzedawcą jest profesjonalista a kupującym osoba fizyczna, która nabywa towar lub usługę na własne potrzeby, nie związane z prowadzoną działalnością gospodarcza lub zawodową.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza