Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin w Gdańsku. Otwarto rozbudowane Nabrzeże Szczecińskie

Redakcja
Szczecin w Gdańsku. Otwarto rozbudowane Nabrzeże Szczecińskie
Szczecin w Gdańsku. Otwarto rozbudowane Nabrzeże Szczecińskie
Dziś zakończyła się rozbudowa infrastruktury w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie morskim Gdańsk. Wykonawcą byłą firma Strabag. Inwestycja zwiększy zdolność przeładunkową terminalu, a nowe powierzchnie składowe przyczynią się do usprawnienia procesu obsługi intermodalnego transportu towarowego.

Prace przebiegały w coraz powszechniejszej dziś formule „zaprojektuj i zbuduj”. Rozpoczęły się dwa lata temu w czerwcu 2014 roku i zakończyły w  grudniu 2015 roku. Projekt dofinansowany był ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość kontraktu STRABAG wyniosła blisko 26 mln złotych brutto.

Prowadzone były na obszarze około 4 ha. Rozbudowa powiększyła powierzchnię składową terminalu do 2,6 ha oraz usprawniła układ postojowy i komunikacyjny na terenie o wielkości ponad 1 ha. W ramach projektu przedłużono również torowisko żurawi portowych i rozbudowano infrastrukturę sieciową.

W efekcie przeprowadzonych prac terminal może przyjąć więcej kontenerów zwiększając swoją zdolność przeładunkową do około 100 tys. TEU. Jednocześnie doprowadzono do równowagi wszystkie funkcje zadaniowe terminalu, tj. zdolności składowe i manipulacyjne przyległego do nabrzeża terenu do zdolności przeładunkowych nabrzeża.

Najważniejszym elementem nowych placów składowych i postojowych jest konstrukcja i wytrzymałość ich nawierzchni. Dostosowuje się je ściśle do rodzaju składowanych towarów i warunków użytkowanych pojazdów przeładunkowych. W celu zapewnienia wymaganej wytrzymałości na obciążenia, konstrukcja placu składowego w Porcie Gdańsk została zaprojektowana przy wykorzystaniu specjalistycznej technologii. Po wzmocnieniu terenu za pomocą ponad 4,5 tys. kolumn żwirowo - cementowych, ustabilizowany został grunt, na którym wykonano następnie nawierzchnię betonową wzmocnioną zbrojeniem rozproszonym w postaci włókien stalowych. W ten sposób nawierzchnia uzyskała odpowiednią nośność do składowania kontenerów i pracy ciężkich pojazdów i urządzeń. 

Marek Rudnicki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza