Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin. Wielkie dźwigi już na szynach

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34 Fot. Marcin Bielecki
Ściągnięcie z pontonów na nabrzeże 630-tonowych kolosów wymagało nie lada sztuki.
Ściągnięcie z pontonów na nabrzeże 630-tonowych kolosów wymagało nie lada sztuki.
Dwa dźwigi w nowym terminalu kontenerowym stanowią początek wieloletnich inwestycji - zapowiedział wczoraj Manfred Michel, prezes DB Port Szczecin, operator działający w szczecińskim porcie.

 Dwie potężne suwnice zostały już posadowione na szynach nabrzeża. Ściągnięcie z pontonów 630-tonowych kolosów wymagało nie lada sztuki. Suwnice mogą podnieść ciężar do 45 ton. Każda z nich jest w stanie przeładować do 35 kontenerów na godzinę. Mierzą 58 i 60 metrów wysokości. Dal porównania, ta niższa równa jest z Elewatorem Ewa.

 

 

- Nowy terminal to wspólna inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz naszej spółki - podkreślił prezes DB Port Szczecin. - Zależy nam na tym, by być nowoczesnym operatorem portowym. Dzięki tym dźwigom będziemy w stanie szybko rozładowywać i załadowywać statki. Suwnice gwarantują nie tylko większą wydajność, ale także stabilność przeładunków.

Prezes spółki zapewnił, że przy nowym nabrzeżu kontenerowym operator będzie mógł obsługiwać jednocześnie dwa statki. Co więcej, nowy terminal przejmie obsługę wszystkich kontenerów, a nabrzeże z drugiej strony - gdzie są teraz przeładowywane - będzie mogło być wykorzystane w całości do przeładunków drobnicowych.

 - Uruchomienie terminalu planujemy we wrześniu, najpóźniej październiku br. - dodał prezes. - Liczymy na nowych kontrahentów, i nowe usługi. Zwiększymy też zatrudnienie, chociaż w tej chwili trudno mi sprecyzować, o ilu pracowników. Na razie obsługujemy 60 tys. kontenerów rocznie. Docelowo zakładamy przeładunek 200 tysięcy.

 Manfred Michel dodał, że obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji dotyczącej przygotowania nabrzeża do obsługi kontenerów.

W sumie nowy terminal to inwestycja za 16,5 mln euro. Większość tych pieniędzy już wydano, budując nabrzeża, infrastrukturę itd. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zainwestował ponad 71 mln zł, z czego trzy czwarte otrzymał z funduszy unijnych.

DB Port Szczecin wydał 55 mln zł. ze środków spółki matki Deutsche Bahn.

- Będziemy rozwijać terminal, inwestować w system informatyczny, urządzenia itd. Port ma ambicje stać się istotnym węzłem tranzytowym w międzynarodowych korytarzach transportowych - dodał prezes Michel. - Oczywiście intensywność rozwoju zaelżeć będzie od biznesu, połączeń transportowych z południem itd.

TERMINAL W LICZBACH
Nabrzeża mają 300 m długości,17,5 m szerokości i 10,5 m głębokości technicznej. Nabrzeże budowano z myślą o projektowanym pogłębieniu toru wodnego ze Świnoujścia do 12,5 m. Szyny pod suwnice mają długość 100 m i będą wkrótce przedłużane. Nowo wybudowana rampa ro-ro ma szerokość 28 m.
Terminal docelowo będzie miał 12 ha powierzchni i będzie na nim pracować 6 suwnic placowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza