Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota prius autem roku

oprac. (dzd) Źródło: interia i mojeauto
Aż 37 jurorów właśnie toyotę postawiło na pierwszym miejscu.
Aż 37 jurorów właśnie toyotę postawiło na pierwszym miejscu.
Po kilku miesiącach zaciętej rywalizacji jurorzy wyłonili Samochód Roku 2005. Została nim hybrydowa toyota prius, która aż o 139 punktów wyprzedziła citroena C4 i forda focusa.

Przewaga, jaką prius uzyskał nad konkurentami w Car of the Year 2005, okazała się zaskakująco duża. Wynikała z faktu, że aż 37 jurorów właśnie toyotę postawiło na pierwszym miejscu.

Jak typowali Polacy

Obaj polscy jurorzy, Wojciech Sierpowski i Maciej Ziemek, największą liczbę punktów przyznali citroenowi C4, a toyota i ford zajmowały w ich klasyfikacji ex aequo drugie miejsce.
Wojciech Sierpowski, członek jury Car of the Year:
- W tym roku najwyżej oceniłem citroena C4 za jego design, za agresywny wygląd modelu coupe, za dobre prowadzenie, za poczucie nowoczesności wnętrza, jak również za innowacje wprowadzone w tym samochodzie. Bardzo cenię priusa i hybrydowy układ napędowy, ale kieruję się uwarunkowaniami panującymi również w naszym kraju m.in. dostępność auta i cena. A te wskazują, że prius pozostanie u nas autem niszowym. Niewspółmiernie większą popularność zyska zapewne, nowy focus, który co prawda nie jest tak awangardowy jak jego poprzednik, ale pod każdym względem jest pojazdem perfekcyjnym.

Zwycięzca to sedan

Prius to czterodrzwiowy, pięcioosobowy sedan. Ma pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, włączając w to układ hamulcowy z ABS i elektronicznym układem rozdziału siły hamowania EBD oraz systemami BA i VSC. Ochronę pasażerów zapewniają również przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne. Komfort podróżowania zapewniają dodatkowe elementy wyposażenia, m.in. elektrycznie sterowane szyby, sprzęt audio, klimatyzacja, a za dopłatą system nawigacji satelitarnej.
Po raz pierwszy prius trafił do sprzedaży w 1997 roku i był wówczas jedynym seryjnie produkowanym na świecie hybrydowym samochodem osobowym. Model ten zyskał szybko duże uznanie za swój innowacyjny charakter i jest obecnie liderem wśród tego typu samochodów z liczbą sprzedanych aut powyżej 120.000.

Punkty za hybrydę

Sekret tego samochodu tkwi w nowatorskim rozwiązaniu - Hybrydowym Systemie Napędowym Toyoty (THS). System ten wykorzystuje "czysty" silnik benzynowy o pojemności 1,5 l i mocy 59 KM wyposażony w technikę VVT-i (zmienne fazy rozrządu) w połączeniu z silnikiem elektrycznym o zerowej emisji spalin. Oba te silniki są sterowane za pomocą wyrafinowanego systemu komputerowego, czyli przetwornika energii, który sam "decyduje" o źródle energii.
Po włączeniu stacyjki pracuje silnik elektryczny. Gdy mocniej przyspieszamy włącza się silnik spalinowy. Pracuje on również wtedy, gdy komputer zasygnalizuje duży spadek energii w akumulatorach - wtedy je ładuje.

Najpierw elektryczny, później benzynowy

Podczas ruszania i w trakcie spokojnej jazdy pracuje silnik elektryczny. Gdy zwiększamy obciążenie (dodajemy "gazu"), bezgłośnie włącza się silnik spalinowy. Pracują wtedy dwa źródła energii. Przy zwalnianiu (np. przy dojeździe do skrzyżowania z czerwonym światłem) silnik spalinowy zostaje wyłączony, a napęd obsługuje jednostka eklektyczna.

Nagrody dla silnika

Spalinowo-elektryczna jednostka priusa uzyskała niedawno tytuł Silnika Roku 2004. Dodatkowo konstrukcja zwyciężyła w kategoriach Najlepszy Nowy Silnik 2004 roku, Najbardziej Ekonomiczny Silnik i Najlepszy Silnik w zakresie pojemności 1,4 - 1,8 l.

Wyniki Car of the Year 2005:

1. Toyota prius 406 pkt.
2. Citroen C4 267 pkt.
3. Ford focus 228 pkt.
4. Opel astra 180 pkt.
5. Renault modus 151 pkt.
6. Peugeot 407 135 pkt.
7. BMW 183 pkt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza