Szkoła Podstawowa nr 10 w Słupsku to największa placówka oświatowa w mieście. Od poniedziałku głuchej ciszy w jej murach już nie będzie. W szkolnych ławkach zasiądą uczniowie z 14 klas I-III, czyli około 360 uczniów.
- Mamy obawy, ale jednocześnie nie możemy się doczekać. Wszyscy nauczyciele powtarzają, że stęsknili się za swoimi uczniami. A nauka zdalna nigdy nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z uczniem i rówieśnikami - mówi Bogdan Leszczuk, dyrektor SP nr 10 w Słupsku.
W SP 10 testy w kierunku Covid- 19 wykonały 24 osoby - nie tylko nauczyciele uczący w klasach najmłodszych, ale także inny personel, który ma kontakt z uczniami.
- U pięciu osób wynik testu wyszedł dodatni. To czworo nauczycieli, za których zaplanowaliśmy już zastępstwa oraz jedno osoba z administracji - mówi dyrektor Leszczuk.
Jak będzie wyglądała nauka? Wiele się nie zmieni.
- Wprowadziliśmy punkt po punkcie wszystkie zalecenie Ministra Zdrowia, GIS-u i MEN-u. Szkoła jest podzielona na sektory tak, aby dzieci z różnych klas nie miały ze sobą kontaktu. Mamy dwa osobne wejścia. Przerwy będą o różnych godzinach, aby uniknąć tłoku na korytarzach - mówi dyrektor. - Rodzice odprowadzający dzieci będą musieli się z nim rozstawać już przy wejściu. Dzieci będzie obowiązywała dezynfekcja rąk, a dorosłych także pomiar temperatury. Klasy będą w przerwach wietrzone. Nie ma takiego obowiązku, aby i dzieci i nauczyciele przebywali w maseczkach, ale w większości jednak nauczyciele je zakładają - wylicza dyrektor.
Mimo wszystko obawy są.
- Zdajemy sobie sprawę, że nauczyciele mogą chorować. Poza środowiskiem szkolnym każdy ma kontakt z innymi osobami, rodzice uczniów pracują w różnych miejscach, mniej lub bardziej narażonych na kontakt z koronawirusem. Obawa jest taka, że jak zachorują nam nauczyciele, będziemy musieli powrócić do nauki zdalnej. Miejmy jednak nadzieję, że tak się nie stanie i niedługo kolejne klasy wrócą do szkoły - mówi Bogdan Leszczuk.
W innych słupskich podstawówkach przygotowania wyglądają tak samo. Każdy dyrektor zapewnia, że przystosował szkołę według wszystkich reżimów sanitarnych zgodnie z zaleceniami, choć nie zawsze jest to łatwe. Najtrudniej zorganizować pracę świetlic, gdzie spotykają się dzieci z różnych klas.
W Słupsku wykonano ponad 1100 testów nauczycieli w kierunku Covid 10, ale sanepid nie podaje jeszcze, ile dokładnie wyszło wyników pozytywnych. Wiadomo, że ci nauczyciele nie wrócą do pracy 18 stycznia.
Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla klas I-III szkół podstawowych
- Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce, jeżeli szkoła posiada szafki. Uczniowie nie powinni wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą. Przybory i podręczniki można zostawiać w szkole, kiedy uczeń wraca do domu.
- Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
- Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły.
- Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych.
- Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego. Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z zachowaniem dystansu oraz zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej.
- Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich przypadkach należy dopilnować,
aby dzieci nie udostępniały swoich zabawek innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawki, rzeczy.
- Podczas ustalania bezpiecznych zasad korzystania z szatni, należy udostępnić uczniom co drugi boks, przystosować inne pomieszczenia na szatnię lub wprowadzić różne godziny przychodzenia uczniów do szkoły zgodnie z harmonogramem/planem dnia (lub tygodnia), aby kontakt dzieci z różnych klas był jak najmniejszy.
- Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej, w miarę możliwości w grupach uczniów z danej klasy oraz w razie potrzeby w innych salach dydaktycznych, które nie są wykorzystywane do bieżącej nauki. Do regulaminu korzystania z zajęć świetlicowych należy wprowadzić zapisy, dotyczące zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii. Zaleca się zamiast środków do
dezynfekcji rąk regularne mycie rąk wodą z mydłem. Świetlice należy wietrzyć (nie rzadziej, niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci w świetlicy), w tym w szczególności przed przyjęciem dzieci oraz po przeprowadzeniu dezynfekcji.
- Należy ustalić i upowszechnić zasady realizacji zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkole. Nie powinny odbywać się w trakcie pracy stacjonarnej klas I-III, tylko po jej zakończeniu. Rekomenduje się ich organizację w małych grupach, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych.
- Korzystanie z posiłków powinno odbywać się w miejscach do tego przeznaczonych zapewniających prawidłowe warunki sanitarno-higieniczne, zgodnie z zaleceniami w czasie epidemii. Spożywanie posiłków powinno odbywać się w tych samych grupach i z zachowaniem dystansu. Odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 m, chyba, że między stolikami znajduje się
przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika. Przy zmianowym wydawaniu posiłków konieczne jest czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie.
- Należy ustalić i upowszechnić zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy, uwzględniając konieczny okres 2 dni kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotekach.
- Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38°C, kaszel, duszności) należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności pilnego odebrania
ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu).
- Należy zapewnić taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły. Sale i węzły sanitarne dla poszczególnych klas w miarę możliwości powinny znajdować się na różnych piętrach budynku szkoły.
- Obowiązuje ogólna zasada – każda grupa uczniów (klasa) w trakcie przebywania w szkole nie ma możliwości (lub ma ograniczoną do minimum) kontaktowania się z pozostałymi klasami.
- Należy ustalić indywidualny harmonogram/plan dnia (lub tygodnia) dla danej klasy, uwzgledniający, m.in.:
- godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły,
- korzystania z przerw (nie rzadziej niż co 45 min),
- korzystania ze stołówki szkolnej,
- zajęć na boisku.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?