W związku z zatruciami w Niemczech bakterią Escherichia coli na całym świecie zmniejszył się popyt na warzywa i owoce. Rolnicy ponieśli straty.
Polscy też, a to głównie dlatego, że Rosja, nasz podstawowy partner handlowy, wstrzymała import. Był to potężny cios, ponieważ ten kraj kupuje od nas różne warzywa i owoce (głównie warzywa mrożone, kapustę pekińską, jabłka i gruszki) wartości 3,5 miliarda złotych rocznie.
W związku z tymi stratami, poniesionymi przez producentów we wszystkich krajach Unii, Komisja Europejska uruchomiła nadzwyczajne środki wsparcia. Mają one złagodzić skutki tego kryzysu. Przeznaczyła 210 milionów euro na z wycofanie z rynku, zbieranie zielonych lub niezbieranie wcale: ogórków, sałaty endywii o karbowanych liściach i szerokolistnej, pomidorów, papryki słodkiej i cukinii.
O pomoc mogli występować producenci owoców i warzyw oraz ich organizacje. W przypadku wycofania z rynku pomidorów mogą liczyć na 33,2 euro za 100 kg, sałaty - 38,9 euro, ogórków - 24 euro, papryki - 44,4 euro i cukinii - 29,6 euro.
Stawki za zbieranie zielonych plonów (lub niezbieranie wcale) są o co najmniej 10 procent niższe. W sytuacji, gdy maksymalna kwota wsparcia w całej Unii zostanie przekroczona przez państwa członkowskie, otrzymają one mniej pieniędzy. Wnioski o pomoc przyjmowały oddziały terenowe Agencji Rolnej.
Do zachodniopomorskiego wpłynęło ich 37. Obecnie Rosja zniosła embargo. Co więcej na czas do 1 sierpnia państwa tworzące Unię Celną Białoruś - Kazachstan - Rosja wprowadziły zerową stawkę celną na import pomidorów, ogórków, korniszonów i jabłek.
W kraju minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki rozpoczął kampanię społecznoedukacyjną pod hasłem "Polskie warzywa i owoce są bezpieczne i smaczne". - Chcemy odbudować zaufanie do polskich warzyw i owoców, ale jednocześnie także przekonać Polaków, że są one nie tylko bezpieczne, ale i wyjątkowo smaczne - stwierdził minister Sawicki. Kampania finansowana jest z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Zainaugurowała ją akcja promocyjna "Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców". Podczas niej w Warszawie wypuszczonych zostało tysiąc czerwonych balonów, symbolizujących pomidory - znak rozpoznawczy kampanii.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?