Hasło przewodnie konferencji to: "Społeczny wymiar turystyki wiejskiej".
Sympozjum podejmuje zagadnienia aktualnie intrygujące środowisko turystyki wiejskiej. W tegorocznych obradach dominują wątki społeczne.
Jednocześnie ma otworzyć dyskurs na temat nowego spojrzenia na gospodarkę wiejską oraz miejsca i roli turystyki wiejskiej w jej kreowaniu. Uczestnicy spotkania dążyć będą do wypracowania tzw. pożądanych kierunków rozwoju agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz rekomendacji dla założeń polityki rozwoju wsi i rolnictwa w perspektywie finansowej 2014-2020.
W konferencji biorą udział przedstawiciele nauki, władz samorządowych, stowarzyszeń agroturystycznych, lokalnych grup z terenu całego kraju oraz administracji państwowej.
- Sympozjum, które swoimi korzeniami sięga 1993 roku, to inicjatywa służąca wymianie doświadczeń i nawiązywaniu kontaktów zawodowych pomiędzy podmiotami aktywnie angażującymi się w rozwój turystyki wiejskiej.
Organizowane początkowo corocznie, od roku 2000 sympozjum zbiera się w cyklu dwuletnim i każdorazowo gości w innej części Polski, stwarzając, poza merytoryczną dyskusją, dodatkowe szanse prezentacji i promocji poszczególnych regionów - mówił Jarosław Bomba, dyrektor krakowskiego oddziału Centrum Doradztwa Rolniczego.
Prelegenci, którzy zgłosili swoje wykłady jednoznacznie stwierdzili, że wieś polska, podobnie jak wieś europejska czy światowa, zmienia w zasadniczy sposób swój charakter i pełnione funkcje.
Na wsi ubywa rolników, zmniejsza się liczba gospodarstw, ubywa warsztatów rzemieślniczych i małych firm, zamykane są szkoły i sklepy, coraz trudniej jest utrzymać witalność wiejskich miejscowości.
Równocześnie wieś jest wciąż atrakcyjną kulturowo i przyrodniczo przestrzenią z bogatą infrastrukturą społeczną i kapitałem ludzkim. Pogłębiające się ograniczanie rolniczych zajęć na wsi skutkuje jednak utratą jej tożsamości, osłabieniem społecznych ról i więzi oraz przekazu tradycji. W tym samym czasie na całym świecie wzrasta znaczenie kapitału ludzkiego w gospodarce.
Stąd wspólny wniosek prelegentów, że wiedza staje się podstawowym czynnikiem rozwoju, uzupełniając lub zastępując w tej roli pieniądze i surowce. Gospodarka oparta na wiedzy, tworzona jest nie tylko na uczelniach i w laboratoriach, ale także w wiejskiej przestrzeni. Innowacyjna, twórcza gospodarka oparta na wiedzy to nowe wyzwanie dla obszarów wiejskich w Polsce.
- Przykładem turystyki społecznej a jednocześnie dobrym podłożem do dalszego rozwoju jej różnorodnych form są wioski tematyczne - mówił dr Wacław Idziak z Koszalińskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?