To druga edycja tego projektu, który jest skierowany do młodzieży szkolnej ze szkół ponadpodstawowych. Projekt otrzymał dotację unijną z osi priorytetowej: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju.
Po raz pierwszy był prowadzony w zeszłym roku. Z jednej strony ma on znaczenie edukacyjne, ale przede wszystkim chodzi w nim o zdrowie młodzieży szkolnej, która nie tylko chce poszerzyć swoją wiedzę, ale również umiejętności i kompetencje w zakresie profilaktyki prozdrowotnej.
- Ciągle zwiększa się liczba osób zapadających na choroby cywilizacyjne, co jest związane z trybem naszego życia. 75 procent nastolatków nie uprawia sportu, a 30 procent codziennie pije słodkie napoje i objada się słodyczami. Do tego dochodzi frustracja, lęk, które też trapią młodych ludzi. Prawie 20 procent populacji w wieku do 19 lat ma depresję - mówi dr hab. prof. Akademii Pomorskiej Natalia Kurhaluk, kierownik Zakładu Fizjologii Zwierząt i Kosmetologii w Instytucie Biologii i Ochrony Środowiska Akademii Pomorskiej, a jednocześnie kierownik projektu "Ścieżką Kopernika z Akademią Pomorską". - I właśnie dla tych osób, które chcą poprawić stan swojego zdrowia, a jednocześnie chcą zdobyć wiedzę teoretyczną dotyczącą profilaktyki prozdrowotnej oraz zdobyć kompetencje, jak sobie radzić z samym sobą, jest adresowany ten projekt.
Zdaniem pani profesor, młodzież ma również problemy w porozumiewaniu się, z argumentowaniem swoich myśli, bo żyje w świecie internetu i komunikowania się za pomocą smartfonów. W rezultacie młodzi ludzie są pochłonięci cyfrowymi gadżetami oraz życiem w wirtualnym świecie i przez to zaniedbują aktywność fizyczną. A chodzi nie tylko o uprawianie sportu czy też zajęcia rekreacyjne, ale także o generalną rezygnację z aktywności.
Na projekt składa się pięć modułów: Ścieżką do wiedzy o swoim ciele, Ścieżką do rozumienia siebie, Aktywność fizyczna ścieżką do stylu twojego życia, Twoja dieta i twoje życie, Rozwój kompetencji interpersonalnych. Zajęcia prowadzą wykładowcy Akademii Pomorskiej.
- Pierwszy moduł, który ja prowadzę, dotyczy poznania wiedzy potrzebnej, aby się uchronić przed chorobą. Jakie umiejętności w związku z tym warto nabyć. Może to być na przykład praca w laboratorium naukowym, co pomaga zrozumieć, jak pracują placówki ochrony zdrowia - wyjaśnia prof. Natalia Kurhaluk.
Moduł aktywności fizycznej jest pod opieką dr hab. prof. Akademii Pomorskiej Agnieszki Zalewskiej-Meler z Zakładu Pedagogiki Ogólnej i Podstaw Edukacji Instytutu Pedagogiki AP.
- Są to głównie zajęcia o charakterze relaksacyjnym. W ich skład wchodzi zarówno rekreacja fizyczna, na przykład fitness, taniec, zumba, joga, ale także zajęcia teoretyczne. Finalnie młodzież będzie pokonywać ścieżkę zdrowia w Parku Kultury i Wypoczynku w Słupsku - informuje prof. Zalewska-Meler.
Natomiast moduł Ścieżką do rozumienia siebie prowadzi dr Anna Koprowicz z Zakładu Psychologii Ogólnej Instytutu Pedagogiki.
- Zajęcia mają charakter warsztatów psychologicznych. Młodzież może się na nich dowiedzieć, jak wyrażać emocje, aby mieć nad nimi kontrolę. Pokazujemy, jak sobie radzić ze stresem. Ten problem, a także stany depresyjne trapią dużą część młodzieży szkolnej - podkreśla dr Anna Koprowicz.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?