Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł transportowy gotowy! Zobacz, jak prezentuje się nowe centrum komunikacyjne Słupska tuż przed wielkim otwarciem [WIDEO,ZDJĘCIA]

Wojciech Lesner
Wojciech Lesner
Wideo
od 16 lat
Dobiegła końca budowa słupskiego węzła transportowego. Obiekt, którzy powstał za stacją kolejową przejmie rolę dworca autobusowego i docelowo, wraz z dworcem PKP, stanie się centrum komunikacyjnym miasta.

11 stanowisk odjazdowych dla autobusów komunikacji regionalnej i krajowej, osobny peron dla wysiadających, 122 miejsc postojowych dla samochodów (w tym dla osób niepełnosprawnych i taksówek), pojemny parking rowerowy oraz poczekalnia wyposażona w system informacji pasażerskiej. Inwestycja, której realizacja zaczęła się jeszcze w 2020 roku kosztowała blisko 30 milionów złotych. Słupski węzeł transportowy gotowy jest już na przyjęcie pasażerów i przewoźników. Pierwsze autobusy odjadą stąd w poniedziałek, 25 września.

- Inwestycja realizacyjnie rozpoczęła się już w 2020 roku, była to inwestycja w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. W pierwszym okresie wykonawca na bazie programu funkcjonalno-użytkowego sporządził szczegółową dokumentację projektową – zarówno projekt budowlany, jak i wykonawczy dla całego obiektu. Na początku ubiegłego roku rozpoczęły się roboty budowlane, które były prowadzone na terenie kolejowym, w bezpośrednim sąsiedztwie słupskiego dworca kolejowego – poinformował w rozmowie z „Głosem” Tomasz Orłowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Miejskiej w Słupsku.

Nowo wybudowany węzeł transportowy ma w założeniu usprawnić pasażerom korzystanie z komunikacji zbiorowej. Dostęp do kolei i przewozów autobusowych mają mieć niemal w jednym miejscu – nowy dworzec autobusowy łączy się bowiem tunelem ze stacją kolejową. Ma to umożliwić pasażerom szybkie przesiadki. Podziemnym przejściem, które wybudowało PKP da się już przejść.

- Założenie jest takie, że powstanie tutaj jeden węzeł węzeł przesiadkowy, gdzie transport kolejowy i transport autobusowy - zarówno regionalny, jak i krajowy - złączą się w taki sposób, że pasażer nie będzie wiedział, że porusza się w obrębie dwóch obiektów – wyjaśnia Orłowski.

Zmiany dla pasażerów komunikacji autobusowej

Choć długo nie było wiadomo, kiedy (i czy w ogóle) słupski PKS przeniesie się na nowy dworzec autobusowy, to ostatecznie przewoźnik zdecydował się realizować kursy z węzła transportowego. Nie oznacza to jednak, że od poniedziałku dotychczasowy dworzec PKS przy ul. Kołłątaja ział będzie pustkami – poszczególne linie na węzeł przenoszone będą stopniowo.

- Od poniedziałku zaczyna się funkcjonowanie tego węzła w komunikacji regionalnej. Będą tutaj przyjeżdżać i odjeżdżać pierwsze linie PKS oraz Nord Expressu. Systematycznie, w czasie tego rozruchu będą dodawane kolejne linie tak, aby w przyszłym roku już cały transport autobusowy odbywał się z węzła transportowego – precyzuje dyrektor ZIM.

PKS Słupsk podał, że od 25 września z nowego dworca za torami kolejowymi odjeżdżać będą autobusy linii 204 – do Kluk przez Smołdzino, 208 – do Bruskowa Wielkiego, Gałęzinowa i Ustki oraz 219 – do Ustki przez Możdżanowo. Kursy wystartują kilka minut wcześniej, niż dotychczas. Zmiany dla pasażerów ogłosił też Nord Express – w poniedziałek z węzła wystartują linie nr 101, 102, 104, 105, 106, 107, 109.

Przynajmniej na razie, komunikacji miejskiej na węźle transportowym nie zobaczymy, choć ZIM myśli o zmodyfikowaniu trasy linii nr 8, tak aby zajeżdżała ona na nowy dworzec. Przekierowanie miejskich autobusów na powstały obiekt utrudnia brak dodatkowego połączenia drogowego z Zatorzem. Wybudowanie łącznika z ulicą Sobieskiego to jednak tylko kwestia czasu.

- W tej chwili myślimy już o drugim etapie, czyli połączeniu bezpośrednim drogowym dla autobusów, samochodów osobowych, jak i pieszych oraz rowerzystów bezpośrednio do ronda przy skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i Banacha. Taki wniosek o dofinansowanie będzie złożony w kolejnej perspektywie unijnej - zapowiada Orłowski.

Nie tylko nowy dworzec autobusowy

Inwestycja związana z budową węzła transportowego zakładała nie tylko budowę nowego obiektu dla podróżnych (oraz całego układu dojazdowego), ale także usprawnienie słupskiego systemu informacji pasażerskiej.

- Wszystkie autobusy MZK doposażone zostały w wyświetlacze, także wszystkie autobusy w tej chwili w pełnym standardzie prezentują dynamicznie informację pasażerską. Powstało kilka nowych wiat na przystankach, a modernizacji uległo też kilkadziesiąt tablic informacji pasażerskich na słupskich przystankach – wymienia Orłowski.

Cała inwestycja kosztowała, bagatela, ponad 30 milionów złotych. Zadanie otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wybudowanie węzła transportowego to nie koniec komunikacyjnej rewolucji w Słupsku. Niedługo bowiem mają się zacząć prace związane z budową nowego dworca kolejowego. Obecny obiekt zostanie wyburzony. W ramach osobnej inwestycji metamorfozę ma przejść też sama stacja – przed wszystkim dostosowana będzie do współczesnych standardów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza