Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wioletta Kozłowska: Wszyscy, którzy kupują prąd, są traktowani tak samo

Zbigniew Marecki
Wioletta Kozłowska: Wszyscy, którzy kupują prąd, są traktowani tak samoWioletta Kozłowska.
Wioletta Kozłowska: Wszyscy, którzy kupują prąd, są traktowani tak samoWioletta Kozłowska. Archiwum
Rozmowa z Wiolettą Kozłowską, rzecznikiem prasowym słupskiej firmy Eniga, zajmującej się sprzedażą energii elektrycznej. W tek­ście "Płacą więcej za prąd, choć chcieli oszczędzać” przedstawiliśmy opinie klientki prywatnej firmy sprzedającej prąd, która twierdzi, że kupiła tańszy prąd, ale za to zapłaciła drożej za jego przesył. Mogło tak być?

– Koszty dystrybucji nie mogą wzrosnąć ze względu na to, że konsument zdecydował się na zmianę sprzedawcy prądu. Stawki te są zatwierdzane przez prezesa Urzędu Regulacji Energii i nie mogą ulec zmianie. Od 1 stycznia 2014 roku obowiązują nowe, nieco wyższe stawki dla wszystkich odbiorców. Skarżąca się konsumentka odczuła więc podwyżkę opłaty za przesył tak samo, jak inni klienci. Pod tym względem nie ma różnicy między klientami.

Według powiatowego rzecznika konsumentów w Słupsku klienci mogą odstąpić od umowy z prywatnym sprzedawcą prądu w ciągu 10 dni od daty ostatniego rozliczenia z poprzednim dostawcą. Czy rzeczywiście działa taka zasada?

– Nie. Konsument ma 10 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Mówi o tym ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Każdy, kto zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien poinformować go na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni bez podania przyczyny oraz wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska, nazwy oraz adresem zamieszkania lub siedziby. Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę. Jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje na piśmie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Informację tę można uzyskać z dowolnego źródła. Konsument nie może jednak z tego prawa skorzystać po upływie trzech miesięcy od wykonania umowy. Przepisy te dotyczą także firm energetycznych. Każdy klient, który zawiera umowę z naszą firmą poza siedzibą lub na odległość, otrzymuje wraz z kompletem niezbędnych dokumentów wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Dzięki temu wszyscy nasi klienci są świadomi swoich praw i obowiązków.

Niedawno w życie weszły przepisy pozwalające sprzedawcom energii elektrycznej zawierać z klientami umowy kompleksowe, czyli łączące umowy
na sprzedaż energii elektrycznej i jej przesył. Czy wszystkie zainteresowane firmy mogą już z nich korzystać?

– Oprócz tak zwanych sprzedawców z urzędu, takich jak: Tauron, Energa, Enea, PGE oraz RWE, z możliwości zawierania umów kompleksowych korzystają jedynie ci klienci, którzy zawarli lub dopiero zawrą umowę z firmą Eniga, wcześniej Telezet. Żaden z pozostałych sprzedawców do tej pory nie ma takich możliwości.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza