Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcesz wybrać studia z Informatyki i Sztuki Nowych Mediów. Przeczytaj rozmowę z dziekanami Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych

red
Pomorscy maturzyści już wkrótce będą rekrutować się na studia. Z myślą o nich porozmawialiśmy z dziekanami Wydziału Informatyki i Wydziału Sztuki Nowych Mediów z gdańskiego oddziału Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

Które kierunki w gdańskim oddziale Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych cieszą się szczególnym zainteresowaniem?

dr Mariusz Sładczyk, dziekan Wydziału Sztuki Nowych Mediów: W gdańskiej PJATK mamy dwa kierunki: Informatyka i Sztuka Nowych Mediów. Oba od lat cieszą się dużym zainteresowaniem.

Jak przekłada się to na rynek pracy? Który z tych kierunków gwarantuje szybsze zatrudnienie absolwenta?

dr hab. Marek Bednarczyk, prof. PJATK, dziekan Wydziału Informatyki: Większość studentów dziennych kierunku Informatyka już w trakcie studiów podejmuje pracę, najpóźniej na trzecim roku. Zapotrzebowanie na dobrze wykształconych informatyków jest ogromne, a rynek bardzo chłonny. Pamiętajmy też, że informatycy są potrzebni nie tylko w firmach informatycznych, a wręcz wszędzie. Naszą silną stroną jest również to, że jesteśmy szkołą kameralną, dlatego możemy być bardziej elastyczni wobec potrzeb naszych studentów, do każdego z nich mamy indywidualne podejście.

MS: Od strony studentów Sztuki Nowych Mediów rynek pracy również wygląda bardzo dobrze, bo zapotrzebowanie na nasze usługi jest spore. Obecnie każda branża potrzebuje usługi graficznej, zatem pracy jest naprawdę dużo. Studenci znajdują zatrudnienie w agencjach reklamowych, drukarniach, działach kreatywnych, studiach graficznych, filmowych i fotograficznych lub zakładają własne biznesy.

Czy grafika, choć korzysta z narzędzi komputerowych, wymaga od studenta także umiejętności manualnych?

MS: Pamiętajmy, że grafika jest grafiką, niezależnie od techniki w jakiej jest tworzona. Proces myślenia jest taki sam, jak w przypadku klasycznie rozumianego projektanta-grafika. W związku z tym, że nasza szkoła opiera swoje nauczanie na technikach komputerowych, pewnym priorytetem jest tworzenie prac z użyciem narzędzi informatycznych. Mówimy „grafika komputerowa” tylko dlatego, że prace powstają z użyciem komputera jako narzędzia. Staramy się kształcić ludzi, którzy połączą w sobie cechy – artysty potrafiącego twórczo przedstawić swój komunikat wizualny i operatora narzędzi z bardzo dobrą znajomością aplikacji graficznych. Dodatkowo, jeżeli przyjrzymy się temu, co aktualnie dzieje się w sztuce, to wykorzystanie nowych mediów jest coraz szersze. Zatem nasz absolwent może zarówno być artystą jak i doskonałym pracownikiem kreatywnym.

MB: Chciałbym jeszcze dodać coś, co pomoże zrozumieć specyfikę naszej uczelni i związek obu tych wydziałów: w ramach kształcenia oferujemy naszym studentom pewną liczbę specjalizacji. Specjalizacja Inżynieria gier komputerowych w sposób naturalny łączy nasze wydziały. Żeby stworzyć grę, trzeba umieć skorzystać z możliwości któregoś z silników dostępnych na rynku i połączyć to z dobrą animacją.

MS: Sąsiedztwo i współdziałanie naszych wydziałów na pewno pozytywnie rzutuje na przyszłość. Twórcy mogą znać się z czasów studiów i dzięki temu powstają ciekawe projekty.

Wspominali Panowie o wyborze specjalizacji przez studentów. Czy oprócz tego głównego nurtu kształcenia, student może dążyć poprzez różne specjalizacje lub kursy oferowane przez uczelnię, by doskonalić się w jakiejś węższej dziedzinie?

MB: Oprócz wspomnianej wcześniej Inżynierii gier komputerowych są to m.in.: specjalizacja Grafika i Multimedia, Sieci komputerowe, Inżynieria oprogramowania i Bazy danych, Aplikacje internetowe. Oferujemy również specjalizację Sztuczna Inteligencja, która znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach: w grach komputerowych, czy biznesie oraz specjalizację Internet rzeczy w których informatyka stosowana jest do łączenia licznych źródeł danych. Reasumując, studenci mają bardzo szeroki wybór możliwości swojego kształcenia już na poziomie samych specjalności, które im oferujemy. Ten sam proces wyboru dotyczy również języków obcych. Język angielski jest absolutną podstawą, którą nasi studenci muszą znać, dlatego przez pierwsze cztery semestry angielski jest wykładany obowiązkowo. Potem student może kontynuować naukę języka angielskiego lub może wybrać inny język, m. in: hiszpański, niemiecki, szwedzki czy norweski. Oczywiście mogą też uczyć się japońskiego, który u nas jest bezpłatny.

MS: Ja jeszcze dodam, że studenci mogą uczestniczyć w rozmaitych kursach dodatkowych, których też jest naprawdę dużo. Na uczelni prowadzone są również koła naukowe. Na Wydziale Sztuki Nowych Mediów bardzo prężnie działa Koło Wydarzeń Artystycznych, w ramach którego przygotowujemy studentów do uczestnictwa w życiu artystycznym. Robimy to poprzez organizację wystaw na zewnątrz, przy współpracy z rozmaitymi instytucjami kultury w Trójmieście, ale także poza nim – np. w Rumi, Sztumie, czy Malborku.

W PJATK, jak wskazuje sama nazwa szkoły, istotny jest także czynnik kultury japońskiej. Czy każdy student może liczyć na wyjazd do tego kraju w ramach studiów?

MB: Nie każdy student może liczyć na wyjazd do Japonii w ramach studiów, tak samo jak do innych krajów, które oferujemy w ramach wymiany studenckiej w programie Erasmus. Wyjazdy takie wiążą się z kwalifikacją – tylko najlepsi studenci mogą z takich programów skorzystać. Ale mamy również opcję dodatkową - nasza wykładowczyni z Wydziału Sztuki Nowych Mediów spędziła kilka lat w Japonii i organizuje uczelniane wycieczki do Kraju Kwitnącej Wiśni. Ja też byłem na takim wyjeździe – to piękny kraj i niezwykli ludzie.

Czyli kultura japońska jest na uczelni wszechobecna?
MS: Na pewno jest to ważny element kształcenia. Na obu wydziałach jednym ze wspólnych przedmiotów jest Historia i kultura Japonii. Na wydziale Sztuki Nowych Mediów prowadzimy również zajęcia z kaligrafii. Jest to szeroko pojęta kaligrafia, ale duży nacisk kładziony jest na kaligrafię japońską. Dzięki takim zajęciom dajemy studentom możliwość poznawania innej, pozaeuropejskiej kultury, co w dobie globalizacji jest bardzo ważne. Poza tym, jeżeli się przyjrzeć kulturze japońskiej od strony wizualnej, to jest ona bardzo interesująca dla nas, Europejczyków. Może być doskonałym źródłem inspiracji w budowaniu pewnego porządku wizualnego. Wreszcie jest to powiew jakiejś świeżości, inne spojrzenie i perspektywa.

Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Gdańsku, ul. Brzegi 55, www.pja.edu.pl
Studenci kształceni są na dwóch wydziałach: Wydział Informatyki i Wydział Sztuki Nowych Mediów.

Wydział Informatyki
Kierunek: Informatyka, 
Studia I stopnia inżynierskie, 
Tryb stacjonarny i niestacjonarny (zaoczny)

Wydział Sztuki Nowych Mediów
Kierunek: Grafika
Studia I stopnia (licencjat) | tryb: stacjonarny (dzienne), niestacjonarny (zaoczny)
Kierunek: Projektowanie Graficzne
Studia podyplomowe | tryb: stacjonarny (wieczorowe) .

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza