Ćwicz z Olgą Chaińską. Co robić, by trening był efektywny?

imo
Jak rozplanować treningi, by faktycznie przynosiły efekty? Podpowiada nasz ekspert Olga Chaińska, właścicielka Expert Fitness w Kielcach.Dobrze zaplanowany trening jest podstawą do osiągnięcia obranego celu. Plan treningowy powinien być dostosowany do płci, wieku, możliwości kondycyjnych, trybu życia, a przede wszystkim stanu zdrowia trenującego. - Zupełnie inaczej będzie wyglądać trening osoby odchudzającej się od treningu osoby, która ma na celu zbudowanie atletycznej, sportowej sylwetki, a jeszcze inaczej kogoś, kto chce poprawić swoją kondycję. Wszystkich jednak obowiązują te same podstawy, które są wyznacznikami dobrze zaplanowanego treningu, niezależnie od jego rodzaju - podkreśla Olga Chaińska. Jakie one są? Zobacz na kolejnych slajdach.ZOBACZ TAKŻE: Olga Chaińska radzi jak zacząć ćwiczyćPoznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia
Jak rozplanować treningi, by faktycznie przynosiły efekty? Podpowiada nasz ekspert Olga Chaińska, właścicielka Expert Fitness w Kielcach.

Dobrze zaplanowany trening jest podstawą do osiągnięcia obranego celu. Plan treningowy powinien być dostosowany do płci, wieku, możliwości kondycyjnych, trybu życia, a przede wszystkim stanu zdrowia trenującego. - Zupełnie inaczej będzie wyglądać trening osoby odchudzającej się od treningu osoby, która ma na celu zbudowanie atletycznej, sportowej sylwetki, a jeszcze inaczej kogoś, kto chce poprawić swoją kondycję. Wszystkich jednak obowiązują te same podstawy, które są wyznacznikami dobrze zaplanowanego treningu, niezależnie od jego rodzaju - podkreśla Olga Chaińska. Jakie one są? Zobacz na kolejnych slajdach.

ZOBACZ TAKŻE: Olga Chaińska radzi jak zacząć ćwiczyć

Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia

1. Odpowiednia częstotliwość treningu - minimum 3 razy w tygodniu - to taka optymalna ilość, która na pewno przyniesie efekty.

2. Konsekwencja w działaniu - zwłaszcza dla osoby początkującej jest to duże wyzwanie. Zmiana codziennego harmonogramu, znalezienie czasu na trening w nawale obowiązków zawodowych, a przy tym niezaniedbywanie rodziny i przyjaciół stanowi często spory problem. Jednak utrzymanie regularności treningowej jest kluczowe w osiąganiu celów treningowych.

3. Dobieranie intensywności treningowej do swoich możliwości - „jak najwięcej i jak najszybciej” to podstawowy i najczęstszy błąd osób zaczynających przygodę ze sportem. Zbyt duża intensywność treningowa przy małych możliwościach organizmu przyniesie więcej szkody niż pożytku. Poza zmęczeniem organizmu efektem będzie obolałość mięśniowa i brak rezultatów ćwiczeń.

4. Przed treningiem rozgrzewka obowiązkowa - bez niej nawet najlepiej zaplanowany trening nie uchroni nas przed kontuzją. Dobrze rozgrzane mięśnie, dotlenienie organizmu, podniesiona temperatura ciała i poprawa mobilności pozwoli nam na wykonanie efektywnego i satysfakcjonującego treningu.

5. Regeneracja potreningowa - pamiętajmy o zachowaniu odpowiednich przerw między dniami treningowymi. Trzymajmy się schematu: dzień treningowy/dzień odpoczynku, bądź jeżeli trenujemy codziennie, dajmy odpocząć partiom mięśni, które pracowały w dniu poprzednim. Korzystajmy także z dodatkowych sposobów na przyspieszenie regeneracji - sauny, masaży, rollowania i stretchingu.

6. Nie bójmy się dłuższych przerw od treningów. Możemy je robić co kilkanaście tygodni. Naturalnym okresem, w którym możemy odpocząć od ćwiczeń, są na przykład święta lub urlop wakacyjny. Treningi wznowione po przerwie staną się dla nas znów większym bodźcem i szybciej zauważymy zmianę sylwetki.

Jaka pora dnia jest odpowiednia na trening?

Badania wykazują, że najlepszą porą na trening są godziny 9-11 i 16-18.

Niestety nie wszyscy mogą pozwolić sobie na trening w takich godzinach, więc trenujmy wtedy, kiedy mamy na to czas, by rzeczywiście trzymać się planu. Rano nie powinny ćwiczyć osoby starsze - o tej porze wzrasta ryzyko zawału serca. Rano, ze względu na większy opór powietrza w drogach oddechowych, z ćwiczeń powinni zrezygnować chorzy na astmę.

Wideo

Materiał oryginalny: Ćwicz z Olgą Chaińską. Co robić, by trening był efektywny? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie