MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czas na paliwo z wkładką

Adam Skorupiński [email protected] tel. (0 59) 84 224 56
Od sierpnia mogą pojawić się na stacjach benzynowych pierwsze dystrybutory z biopaliwem. Pozwoli na to rozporządzenie określające normy dla biokomponentów, jakie mają być dodawane do paliw.

Pierwszy krok postawiła Rafineria Trzebinia S.A. Jako jedyny do tej pory podmiot w Polsce uruchomiła ona detaliczną sprzedaż produkowanego przez siebie oleju napędowego z dodatkiem biokomponentów. Paliwo dostępne jest na razie na jednej stacji benzynowej w Trzebini (woj. małopolskie).
- Biorąc pod uwagę rosnące ceny ropy naftowej na światowych rynkach, biopaliwa są koniecznością w Europie i Polsce. Nasz kraj ma jednak pod tym względem duże zapóźnienia legislacyjne - powiedział prezes rafinerii Grzegorz Ślak.

Procent "bio" w paliwie

Rzeczywiście. Do tej pory rozwój rynku biopaliw w Polsce hamował brak rozporządzenia ministra gospodarki i pracy w sprawie norm dla oleju napędowego z domieszką biokomponentów. Sytuacja zmieniła się po wniesieniu przez Polskie Stronnictwo Ludowe skargi do Komisji Europejskiej na polski rząd, który nie realizuje unijnej dyrektywy określającej na rok 2005 udział biopaliw w rynku paliw płynnych na poziomie nie mniejszym niż 2 proc. Rząd ustalił minimum na 0,5 proc., co było bezpośrednim powodem skargi. Ludowcy twierdzą, że to kolejny wybieg, by powstrzymać rozwój rynku biopaliw w naszym kraju.
Komisja Europejska już stwierdziła, że ustalone w Polsce minimum jest zbyt niskie i wszczęła postępowanie o naruszanie unijnych dyrektyw w tej sprawie.

Dyrektywa czy zalecenie?

Tymczasem polski rząd tłumaczy, że opóźnienia wynikają z nieprzygotowania polskich rafinerii do produkcji dobrej jakości paliw z domieszką biokomponentów. Zdaniem Ministerstwa Gospodarki i Pracy krajowi producenci nie mają doświadczenia i technicznych możliwości, by rozpocząć wytwarzanie biopaliw na skalę masową. Urzędnicy ministerstwa zaprzeczają też, jakoby Polska łamała unijne dyrektywy odnoszące się do procentowego udziału biopaliw w rynku; ich zdaniem są to wyłącznie zalecenia, których nasz kraj nie musi kurczowo się trzymać. Mimo to - jak zapewnia Jerzy Pilarczyk, minister rolnictwa - rozporządzenie ustalające normy jakościowe dla tego rodzaju oleju napędowego zostanie wydane jeszcze w lipcu. Dzięki niemu umożliwi to wprowadzenie biopaliw do obrotu.

"Zielone" dystrybutory

Przypominamy, że kierowcy nie będą zmuszeni do tankowania paliwa z domieszką biokomponentów. Projekt ustawy z 2002 roku, forsowany przez PSL, nie dający możliwości wyboru paliwa, został zawetowany przez prezydenta i zmieniony. Według ustawy obowiązującej od roku 2004 na stacjach benzynowych pojawią się specjalne dystrybutory, wyraźnie oznaczone i informujące o tym, że w paliwie są obecne biokomponenty.
Rozczarują się ci, którzy myślą, że biopaliwo będzie tańsze od zwykłej benzyny "bez wkładki". Specjaliści szacują, że może być ono nawet droższe.

czym jest biopaliwo

Biopaliwo to odnawialne źródło energii otrzymywane z produktów roślinnych w agrorafineriach. W praktyce możliwe jest otrzymywanie dwóch głównych rodzajów biopaliwa: alkoholi (ze zbóż, buraków cukrowych, ziemniaków), oraz olejów roślinnych (z soi, słonecznika, palmy, rzepaku).
Historia produkcji biopaliwa otrzymanego z roślin oleistych sięga początku ubiegłego wieku. Oleje roślinne zastosował po raz pierwszy jako paliwo napędowe w skonstruowanym przez siebie silniku Rudolf Diesel. Dopiero później, po nieudanych próbach z olejem roślinnym, do zasilania silnika zastosował paliwo otrzymane z ropy naftowej. Biopaliwo może oczywiście być wykorzystywane również do celów grzewczych (jako olej opałowy).
Z jednej tony rzepaku można otrzymać nieco ponad 300 litrów biopaliwa z przeznaczeniem do napędu silników wysokoprężnych.
Do krajów, które dynamicznie rozwijają produkcję biopaliw z rośln oleistych należy zaliczyć przede wszystkim: Niemcy (250 tys. ton), Francja (280 tys. ton), Włochy (550 tys. ton), Belgia (240 tys. ton), Dania (30 tys. ton), Węgry (18 tys. ton), Czechy (35 tys. ton), Słowacja (5 tys. ton).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza