Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dacia Duster wchodzi na rynek

Wojciech Frelichowski
Ci, którzy jeszcze niedawno powątpiewali w pozycję marki Dacia muszą się czuć zaskoczeni: na rynek wchodzi jej szósty model - Duster.

Auto należy do modnego segmentu SUV-ów, czyli samochodów o terenowych aspiracjach, zarówno stylistycznych, jak i konstrukcyjnych. Jak pozostałe Dacie Duster został opracowany na płycie podłogowej Logana. Nie należy producentowi czynić z tego wymówek. Wszak wiele modeli Volkswagena, a także Seata i Skody, powstało na bazie Golfa.

Stylistycznie Duster w niczym nie przypomina pozostałych Dacii. Wysokie nadwozie zaprojektowano zgodnie z kanonami obowiązujacymi wśród SUV-ów. Są to poszerzone błotniki, chromowany grill, imponujące relingi dachowe, masywny zderzak i szerokie, ochronne listwy wokół nadwozia.

Samochód jest dostępny w dwóch wersjach napędowych: z napędem na przód (4x2) i z napędem na obie osie (4x4). Tylne zawieszenie wersji 4x4 jest wyposażone w specjalnie opracowaną wielowahaczową konstrukcję. Wersje 4x2 są wyposażone w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy, która jednocześnie zapewnia zwiększenie pojemności bagażnika. Oba rozwiązania pozwalają uzyskać wysoki prześwit pod podwoziem: w wersjii 4x2 wynosi on 205 mm, w wersji 4x4 - 210 mm.

Dacia Duster wchodzi na rynek
Fot. Dacia

(fot. Fot. Dacia )

Duster jest dostępny z silnikami: benzynowym 1.6 16V 105 KM i wysokoprężnymi 1.5 dCi 85 oraz 1.5 dCi 110 KM, które sprawdziły się już w licznych modelach Dacia i Renault.

Do jazdy terenowej służy układ napędowy przejęty z Nissana (japońska marka razem z Dacią wchodzi w skład koncernu Renault) wyposażony w trzy tryby pracy. W zwykłym, podczas jazdy na suchej nawierzchni, napędzane są tylko dwa koła przednie.

W trybie auto napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności część napędu jest przenoszona na tylną oś. W trybie Lock kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. W trybie tym kontrola pracy silnika i układu hamulcowego jest przystosowana do jazdy terenowej.

(fot. Fot. Dacia )

Dacia Duster dostępna jest od 39900 zł w wersji 4x2. Natomiast najtańsza wersja z napędem 4x4 jest o 10 tys. zł droższa. W obu przypadkach pod maską jest benzynowy silnik 1.6. Auto oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia: Duster, Ambiance oraz Laureate.

Co prawda Duster jest obecnie najtańszym samochodem tego typu na rynku, ale jego podstawowe wyposażenie nie jest zbyt bogate. W jego skład wchodzą m.in.: dwie poduszki powietrzne, stalowe obręcze kół 16 cali, ABS, wspomaganie kierownicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza