Ceglano-kamienny most, który został wybudowany w latach 1882-1884, jest wpisany do rejestru zabytków. Kamienne przęsła budowli zdobią herby Prus, Rzeszy, Pomorza, Bytowa i niemieckich kolei. Obiekt, który przez lata nie był zabezpieczony ani remontowany, jest w bardzo złym stanie. Gmina, która niedawno przejęła obiekt od PKP, próbuje go ratować.
- W ostatnich miesiącach ceglane przęsła dosyć mocno się posypały. W niektórych miejscach doszło do rozwarstwienia między rzędami łuku mostu. Musieliśmy podstemplować jedną z głowic mostu, aby nie doszło do zawalenia sklepienia - mówi Leszek Neubauer, miejski architekt z Bytowa.
Dodaje, że całe szczęście, iż drewniany stempel był do wykonania w miejscu, gdzie jest najniższa odległość od sklepienia do ziemi. Gorzej byłoby, gdyby taka konieczność wystąpiła w miejscu, gdzie ta odległość wynosi kilkadziesiąt metrów. Zresztą niewykluczone, że i w innych miejscach rozwarstwią się poszczególne rzędy cegieł i w pilnym trybie będzie trzeba reagować.
Na przełomie stycznia i lutego tego roku ma być gotowa ekspertyza przygotowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej.
- I bez tej ekspertyzy wiadomo jednak, że most niszczy woda opadowa, która nie jest należycie z niego odprowadzana. W starej dokumentacji znaleźliśmy zapisy i rysunki, z których wynika, że woda opadowa powinna być odprowadzana za pomocą specjalnych koryt wykonanych w konstrukcji mostu. Dokonaliśmy kilku odkrywek i ich nie znaleźliśmy. Podejrzewamy, że zostały kiedyś zniszczone przy okazji poprowadzenia rury wodociągowej. Nie ma już warstwy izolacyjnej i woda dochodzi do sklepień, szukając sobie szczelin, i powoli je rozsadza - mówi Neubauer.
Ekspertyza ma za zadanie wskazać sposób zabezpieczenia mostu. Na jej podstawie mają zostać oszacowane koszty. W tegorocznym budżecie gminy Bytów nie ma na ten cel zaplanowanych pieniędzy, a kolejnej zimy most może nie przetrwać. Neubauer mówi, że gmina będzie starała się o dotację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kamienno-ceglane sklepienia nie są jednym problemem. Przerdzewiałe i niekompletne są barierki. Pod mostem znajduje się ścieżka, a obok kładka dla pieszych. Ratusz ustawił tablicę, aby pod mostem nie przechodzić.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?