Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin na prawo jazdy zdaje tylko jedna trzecia zdających! Sprawdź, które szkoły nauki jazdy w Słupsku uczą najlepiej

Magdalena Olechnowicz
Magdalena Olechnowicz
Średnia zdawalności egzaminów ośrodków wpisanych do rejestru Prezydenta Miasta Słupska  od 01.10.2022 r. do 31.12.2022 r. (teoria, praktyka). Kliknij w kolejny slajd i sprawdź wyniki.
Średnia zdawalności egzaminów ośrodków wpisanych do rejestru Prezydenta Miasta Słupska od 01.10.2022 r. do 31.12.2022 r. (teoria, praktyka). Kliknij w kolejny slajd i sprawdź wyniki. Łukasz Capar
Wyniki zdawalności na egzaminie na prawo jazdy są dramatycznie niskie i – co gorsze – spadają z roku na rok. W słupskim Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego zdawalność w 2022 roku na egzaminie praktycznym wynosiła zaledwie 30,62 %, co oznacza, że zdaje jedna trzecia przystępujących do egzaminu. Co ciekawe, w teorii lepsze są kobiety, ale w praktyce – mężczyźni

O egzaminach na prawo jazdy od lat krążą legendy. Najczęściej słyszymy o złośliwych egzaminatorach, którzy specjalnie wymyślają trudne trasy lub – mówiąc kolokwialnie - wsadzają zdających na minę, pakując ich w pułapki – a to każą zaparkować w miejscu niedozwolonym, a to proszą, aby skręcić tam, gdzie obowiązuje zakaz skrętu, albo oczekują przyspieszenia w miejscu, gdzie obowiązuje 30 na godzinę. Wszystko to jednak historie wyssane z palca. Cały egzamin jest nagrywany – zarówno obraz, jak i dźwięk - i egzaminator musi sztywno trzymać się instrukcji. Tymczasem z roku na rok jest coraz gorzej, jeśli chodzi o zdawalność na egzaminach.

Jeszcze w 2020 roku egzamin teoretyczny na kategorię B, czyli na samochody osobowe, zdała ponad połowa, bo 52,58 proc., a egzamin praktyczny – 32,10 proc. W 2021 – teorię zdało już 49,79 proc, a praktykę – 30,37 proc. Najnowsze dane za 2022 rok mówią, że teorię zdało 42,79 proc. a praktykę jedynie – 30,62 proc. zdających.

Gdzie leży problem?

- Przyczyn jest wiele. Po pierwsze, uważam, że ludzie przychodzą nieprzygotowani. Pytania na egzaminie praktycznym są przecież znane wcześniej, wystarczy się dobrze nauczyć. Moim zdaniem, gdyby cena za egzamin teoretyczny była wyższa, zdający poważniej podchodziliby do sprawy. Po prostu lepiej by się przygotowali – uważa Zbigniew Sędzicki, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Słupsku. - Wynik zależy jedynie od zdającego. Tu można mieć pretensje tylko do samego siebie. Bo w przypadku egzaminu praktycznego, przyczyn często szuka się u egzaminatora. Jednak ten trzyma się instrukcji i cały egzamin jest nagrywany. Często – na wniosek egzaminowanego – przeglądamy nagrania i okazuje się, że sytuacja wyglądała zupełnie inaczej niż zapamiętał ją zdający – mówi Sędzicki.

Średnia zdawalności egzaminów ośrodków wpisanych do rejestru Prezydenta Miasta Słupska od 01.10.2022 r. do 31.12.2022 r. (teoria, praktyka) Przejdź do galerii i sprawdź wyniki OSK:

W przypadku egzaminu praktycznego główną przyczyną jest stres, ale też zbyt mała liczba wyjeżdżonych godzin.

- Kurs przygotowujący do egzaminu obejmuje 30 godzin jazdy. Jednak dla wielu osób to zdecydowanie za mało. To nauczyciel i kursant powinni wspólnie zdecydować o tym, czy potrzebne są dodatkowe godziny. W 90 procentach osoba szkoląca nie wystawi zaświadczenia o ukończeniu kursu, jeśli widzi, że uczeń nie jest gotowy do bezpiecznej jazdy po mieście – mówi Sędzicki. - Jednak każdy chce skończyć szybko i zdać egzamin, często podejrzewa się ośrodek szkolenia o wyłudzenie pieniędzy na dodatkowe godziny, stad bywa, że zaświadczenie jest wystawiane, co przeczy faktom, bo uczeń nie jest gotowy. I znów wraca temat ceny egzaminu teraz to koszt 140 zł. Może jeśli egzamin będzie kosztował 200, to zdający zdecyduje się o wykupieniu kilku dodatkowych godzin aby podszlifować umiejętności i zdać za pierwszym razem. Przecież 3-40 procent zostaje na pacu manewrowym, czyli nie zaliczyło podstawowych umiejętności – mówi dyrektor.

Kolejna przyczyna to stres

- Gdy emocje biorą górę, umiejętności spadają. Kobiety denerwują się dużo bardziej od mężczyzn. Ale też ludzie młodzi są bardzo zestresowani i to już bez względu na płeć. Idąc na egzamin, muszę wierzyć w to, że potrafię jeździć, aby skoncentrować się na poleceniach egzaminatora, a nie na tym, czy zdam czy nie zdam. Jak jadę i powtarzam sobie: „zaraz nie zdam, zaraz nie zdam”, to rzeczywiście – zaraz jakiś głupi błąd popełnię. A ten sam błąd popełniony dwukrotnie to koniec egzaminu. Chyba, że jest to błąd kardynalny – jak niezatrzymanie się na znaku Stop – to egzamin kończy się natychmiast – mówi dyrektor i podkreśla: - Nasi egzaminatorzy podchodzą do sprawy rzetelnie. To nie jest tak że rach-ciach i głowa ścięta. U nas jest przyjemnie i miło. Tłumaczę naszym egzaminatorom, że nie mogą wzbudzać lęku, muszą wykazywać empatię. Co roku nasi egzaminatorzy mają warsztaty trzydniowe i zajęcia z psychologiem, które mają uczyć odpowiedniego podejścia do osób zdających.

Młodość górą

Co ciekawe, wyniki egzaminów potwierdzają, że możliwości z wiekiem spadają. Młodzi ludzi zdają egzaminy zdecydowanie lepiej. W 2022 roku 40,75 procent osób w wieku od 18 do 30 lat zdało egzamin teoretyczny, a jedynie 31,77 proc. osób powyżej 30. roku życia. Z egzaminem praktycznym było podobnie – zdawalność młodszej grupy wynosiła 37,64 proc, podczas gdy grupy starszej jedynie – 31, 77 procent.

Co ciekawe w teorii dużo lepsze są kobiety (zdawalność 44,73 proc., mężczyźni 41,15 proc.), ale w praktyce leiej radzą sobie mężczyźni (37,25 proc., kobiety – 25,60 proc.).

Cena za egzamin jeszcze w tym roku wzrośnie. Czy wzrośnie też zdawalność?

-Maksymalna stawka, jaką może uchwalić sejmik województwa to 200 złotych za egzamin praktyczny i 50 złotych za teoretyczny. Skądinąd wiem, że jest porozumienie między wszystkimi marszałkami i że będzie to stawka maksymalna - 200 zł – mówi Sędzicki. - Myślę, że przystępujący do egzaminu będą przychodzić lepiej przygotowani - dodaje.

Egzamin

Egzaminator sam ustala trasę. Muszą być jednak wykonane wszystkie zadania egzaminacyjne określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Do wykonania jest około 30 zadań. To m.in. włączanie się do ruchu, jazda drogami jednokierunkowymi, jazda drogami dwukierunkowymi, po wyznaczonych pasach ruchu, po niewyznaczonych pasach, skrzyżowania ze znakiem stop, z łamanym pierwszeństwem, z drogą z pierwszeństwem, ze znakiem ustąp pierwszeństwa, sygnalizacja świetlna, skręt w prawo, skręt w lewo, wymijanie, omijanie, parkowanie – jedno z trzech – równoległe, skośne lub prostopadłe. Aby ocena była pozytywna, wszystkie zadania muszą być wykonane w czasie 40 minut. Egzamin można skrócić do 25 minut, ale pod warunkiem, że wszystkie zadania są wykonane.

Na placu manewrowym do wykonania są trzy zadania – sprawdzenie podstawowych elementów : świateł, płynów, przygotowanie się do jazdy – ustawienie fotela, lusterek, zapiecie pasa, ustawienie zagłówka, ruszanie z miejsca i jazda po łuku płynnie do przodu i do tyłu oraz zatrzymanie się w wyznaczonym miejscu, ruszanie do przodu na wzniesieniu z użyciem hamulca ręcznego.

Średnia zdawalności egzaminów ośrodków wpisanych do rejestru Prezydenta Miasta Słupska od 01.10.2022 r. do 31.12.2022 r. (teoria, praktyka) Przejdź do galerii i sprawdź wyniki OSK:

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza